آخرین اخبارافغانستانسیاست

گردهمایی رهبران سیاسی در ترکیه؛ حمایت از مقاومت و ایجاد نظام غیر متمرکز پارلمانی

خبرگزاری دید: گزارش‌ها از ترکیه حاکی است که شخصیت‌های سیاسی گرده آمده در انقره پس از گفت‌وگوهای فشرده به حمایت از جبهه مقاومت و ایجاد نظام پارلمانی غیر متمرکز در کشور تاکید کرده‌اند.


در این نشست که سه‌شنبه شب (۲۷ثور) در انقره ترکیه به میزبانی مارشال دوستم برگزار شد، شخصیت‌هایی چون عطا محمد نور رییس جمعیت اسلامی، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، میر رحمان رحمانی رییس پارلمان پیشین، عبدالرب رسول سیاف رهبر جهادی، محمد یونس قانونی، محمد کریم خلیلی معاونان پیشین ریاست جمهوری، عبدالطیف پدرام، فرماند حضرت علی، راحله دوستم، زینب مزاری، معصومه خاوری، احمد ضیا مسعود، نماینده عبدالهادی ارغندیوال و برخی از شخصیت‌های دیگر اشتراک کرده بودند.
در این نشست که حدود هفت ساعت دوام کرد، اشتراک کنندگان قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند که در آن از ایجاد نظام غیرمتمرکز پارلمانی برای آیندۀ افغانستان صحبت شده است.
در قطعنامه ضمن حمایت از مقاومت، فرار «اشرف غنی و حلقۀ غدارش» با شدیدترین الفاظ محکوم گردیده است.
در این نشست همچنان تصمیم گرفته شد تا شورای عالی مقاومت ملی که متشکل از ۲۵۰ نماینده از سرتاسر افغانستان باشد، تشکیل گردد. این شورا بعداً شورای رهبری مقاومت را که متشکل از ۲۵ تن خواهد بود، غرض هماهنگی فعالیت‌های سیاسی و نظامی، ایجاد خواهد کرد.
این در حالی است که اخیراً طا-لبان اعلام کرده‌اند که نشست بزرگی را با عنوان «مجمع افغان‌ها» در کابل برگزار می‌کنند. هرچند طا-لبان این نشست را لویه جرگه نخوانده‌اند، اما آگاهان به این باور هستند که ساختار آن شبیه لویه جرگه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا