آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

کارشناسان:

گردهمایی علما برای کسب مشروعیت داخلی برگزار شده است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: برگزاری گردهمایی علمای دینی از سوی طا-لبان که در کابل برگزار شده و در آن صدها عالم دینی گرده آمده‌اند، به باور کارشناسان برای کسب مشروعیت داخلی است.


عدم حضور زنان، روشن نبودن آجندای گردهمایی و عدم پوشش رسانه‌ای این گردهمایی هدف از برگزاری آن را با پرسش مواجه ساخته است.
محمد زبید عالمیار کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید که نشست علمای دینی که طا-لبان برگزار کرده‌اند، یک نشست کلیشه‌ای است که هیچ برآیند جز مشروعیت دادن به نظام موجوده نخواهد داشت.
آقای عالمیار می‌گوید که طا-لبان در فقدان مشروعیت داخلی و بین‌المللی قرار دارند، بناً در تلاش هستند که از این طریق به جهان اعلام کنند که این نشست مشروعیت داخلی طا-لبان را تایید کرده است.
به باور وی، گردهمایی که زنان در آن حضور نداشته باشند، پوشش زنده رسانه‌ای نداشته باشد و پشت دروازه های بسته برگزار شود، برایند جز «تایید» نخواهد داشت.


عالمیار به این باور است که طا-لبان در این نشست روی راه‌حل‌های حکومت دایمی، ساخت ارتش و نیروهای امنیتی پرداخته و می‌خواهند از طریق علما به این مهم دست یابند.
این در حالی است که نشست بزرگ علمای دینی روز پنجشنبه در کابل آغاز شده و سخنگویان طا-لبان می‌گویند که در آن ۳۵۰۰ تن از علما از سراسر افغانستان شرکت کرده است.
در روز دوم این نشست برخی از مقام‌های امارت اسلامی اعلام کردند که ملا هبت‌الله رهبر طا-لبان نیز برای شرکت و سخنرانی حضور یافته است.
آقای عالمیار می‌گوید که تاریخ گردهمایی‌های این چنینی در افغانستان نشان داده که بر اساس نیاز و خواست حکومت‌ها برگزار می‌شود و بدون شک نتیجه چنین نشست‌ها به نفع حکومت‌ها است.
گردهمایی علمای دینی در حالی از سوی امارات اسلامی برگزار می‌شود که با گذشت نزدیک به یک سال تاکنون هیچ کشور حکومت طا-لبان را به رسمیت نشناخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا