آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنان

گروه‌های حقوق بشری خواستار میکانیزم مشخص برای ثبت و بررسی نقض حقوق بشر در افغانستان شد

خبرگزاری دید: حدود ۶۳ گروه حقوق بشری در یک نامه سرگشاده به سازمان ملل متحد خواستار ایجاد میکانیزم مشخص برای بررسی نقض حقوق بشر و جرایم در افغانستان شده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری با ارسال نامه‌ای خطاب به کشورهای عضو و ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ٣ خواست مهم خود را مطرح کرده‌اند.

آنان خواستار تمدید ماموریت ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان شده‌اند.

نیاز فوری به ایجاد یک مکانیزم تحقیقی مستقل در جلسه آینده شورا که قرار است تا ٧ روز دیگر برگزار شود، از جمله تقاضای دیگر این گروه‌ها است.

این سازمان‌ها بر اهمیت ادامه بحث در مورد سرنوشت زنان و دختران در افغانستان نیز تاکید کرده‌اند.

در نامه آمده است: ما در مجموع خواستار ایجاد یک مکانیزم تحقیقاتی مستقل در افغانستان برای مستندسازی این قساوت‌ها، نگه‌داشتن عاملان برای پاسخگویی و در نهایت کمک به جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر هستیم.

آنان تصریح کرده‌اند که طی دو سال گذشته، افغانستان شاهد افزایش نگران‌کننده قتل‌های انتقام‌جویانه، اعدام‌ها، شکنجه‌ها، بازداشت‌های خودسرانه و ناپدید شدن‌های اجباری به‌طور نامتناسب بر مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و مقام‌های حکومت پیشین بوده است.

گفتنی است که از زمان رویکار آمدن طا-لبان دختران و زنان از حق آموزش، گشت و گذار و کار محروم شده و قتل‌های مرموز نیز افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا