آخرین اخبارجهانسیاست

گروه بین‌المللی بحران:‌ تی‌تی‌پی عامل آزمایش روابط کابل و اسلام‌آباد است

خبرگزاری دید: گروه بین‌المللی بحران در مطلبی به ارزیابی نقش تی‌تی‌پی در روابط بین پاکستان و طا-لبان افغان پرداخته و گفته بعید است که اقدام راضی‌کننده از سوی طا-لبان افغان علیه تی‌تی‌پی انجام شود.

گروه بین‌المللی بحران در مطلبی نوشته که سرعت حملات تی‌تی‌پی از ماه اگست ۲۰۲۱ افزایش یافت و توانایی بیشتری برای انجام عملیات در سراسر مرزهای دو کشور پیدا کردند.

گروه بحران با اشاره به روند مذاکرات بین تی‌تی‌پی و پاکستان گفته است که مقامات ارشد پاکستان کاملاً متقاعد شده‌اند که تحریک طا-لبان پاکستانی علاقه چندانی به توافق از طریق مذاکره ندارد.

این مطلب جابجایی جنرال حمید در ماه اگست از ریاست آی‌اس‌آی به فرماندهی سپاه در پشاور و سپس به فرماندهی سپاه بهاوالپور را در جنوب پنجاب از جمله نخستین نشانه‌های ناراحتی مقامات پاکستانی دانسته است.

در مطلب همچنین آمده است که پس از حملات مرگبار پشاور و کراچی، روابط بین کابل و اسلام‌آباد تیره شده است.

گروه بحران افزوده است که طا-لبان افغان به رغم‌ اینکه سال‌ها به دیپلمات‌های سراسر جهان گفته اجازه نمی‌دهد شبه‌نظامیان از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده کند، اما تا کنون صرف به این دلیل که سازمان‌های اطلاعاتی خارجی آن‌ها را «تروریست» نامیده است، علیه شبه‌نظامیان عملیات نظامی راه‌اندازی نکرده است.

گروه بین‌المللی بحران نگرانی اصلی امنیتی طا-لبان را داعش شاخه خراسان دانسته و افزوده که طا-لبان افغان بارها پاکستان را به پناه‌ دادن از آن‌ها متهم کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا