آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

گروه طالبان؛ از گفتار تا کردار

استدلال نویسنده این است که ممکن طالبان با انجام حملات انتحاری در گفت‌وگوهای صلح دنبال امتیازهای کلان کلان باشند اما این احتمال نیز وجود دارد که چهره‌های نظامی طالبان همچنان بر دوام خشونت تاکید کنند.

گروه طالبان همزمان با گفت‌‏وگوهای صلح در قطر، بر دوام جنگ و خشونت تاکید دارند. نشست بین‌الافغانی صلح روز یک شنبه ( ۱۶ سرطان) با حضور نمایندگان جامعه مدنی، اهل رسانه و احزاب سیاسی ونمایندگان گروه طالبان برگزار شد. تصاویری که پیش از آغاز این نشست منتشر شد، نشان می‌دهد هر دو گروه با یک دیگر بسیار صمیمانه برخورد کردند و می‌کنند. دست کم دو سال پیش از آغاز این نشست، موتری پر از مواد منفجره در مرکز شهر عزنی منفجر شد. این حمله در نزدیک یکی از مکتب‌های خصوصی رخ داد که بیشتر قربانیان آن کودکان و جوانانی بودند که در این مکتب درس می‌خواندند.
تصاویری که ساعتی پس از این رویداد در صفحات فیسبوک منتشر شد، کودکانی را نمایش می‌داد که با چهره‌های زخمی و خون‏آلود به شفاخانه‌ها انتقال یافته‌اند. براساس گزارش در حمله غزنی، دست کم ۱۴ تن کشته و بیش از ۱۸۰ تن دیگر زخمی شدند. این رویداد خونین دقیقاً زمانی به قوع پیوست که شماری از چهره‌های سیاسی با نمایندگان طالبان در قطر به گفت‏وگو آغاز کردند.
چند روز پیش نیز، همزمان با آغاز هفتمین دور گفت‌‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان، انفجار شدیدی در کابل ۱۲ کشته و بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشت. گروه طالبان مسئولیت هر دو حمله را بدوش گرفتند.
هر حمله از جانب طالبان نشان می‌دهد که این گروه در گفتار چه می‌گوید و در عمل چه می‌کند. بسیاری‌ها به این گمانند که گروه طالبان با انجام حملات انفجاری و انتحاری، می‌خواهند در میز مذاکره امتیاز بگیرند. محمد اشرف غنی نامزد دسته انتخاباتی « دولت ساز» روز« یک شنبه ۱۶ سرطان» پس از حمله انفجاری در غزنی گفت که طالبان با این گونه حملات به دنبال امتیاز در گفت‌وگوها هستند و تاکید کرد که موفق نخواهند شد.
در این میان، البته داکتر عبدالله نامزد دسته انتخاباتی« ثبات همگرایی» اصرار دارد که طالبان دست از خشونت نمی‌کشند و بهانه تراشی می‌کنند. از سنبله سال گذشته که زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد و آغاز به رهبری گفت‏وگو‏ها کرد، گروه طالبان همزمان با گفت‌وگو، به تشدید جنگ و خشونت پرداخت. گزارش‌ها از ولایت هرات در غرب کشور می‌رساند که گروه طالبان در بخش‌های مخلتف این ولایت حضور گسترده دارند.
هفتمین دور گفت‌وگوهای صلح قطر در حال برگزاری است. زلمی خلیلزاد و گروه طالبان اعلام کردند که در این دور از گفت‌وگوها تاکنون با نتایج خوبی همراه بوده است. مقامات ارشد امریکا اذعان کردند که در دور هفتم مذاکرات قطر ممکن با گروه طالبان به توافق سیاسی دست یابند و اعلام آتش‌بس شود.
استدلال نویسنده این است که ممکن طالبان با انجام حملات انتحاری در گفت‌وگوهای صلح دنبال امتیازهای کلان کلان باشند اما این احتمال نیز وجود دارد که چهره‌های نظامی طالبان همچنان بر دوام خشونت تاکید کنند. حتا می‌توان مدعی شد که فیصله های چهره های گفت‌وگو کننده طالبان برای حلقات نظامی این گروه قابل قبول نباشد. طالبان شامل چند آدرس نیز می‌شود و ممکن آدرس‌هایی از این گروه به مذاکره باور نداشته باشند و بر طبل جنگ بکوبند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا