آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

«گروه مشورتی حقوق‌ بشر و حقوق بشری قربانیان» تشکیل شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر از تشکیل گروه مشورتی حقوق بشر و حقوق بشری قربانیان برای مشوره‌دهی به هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان در روند مذاکرات صلح خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون مستقل حقوق امروز سه‌شنبه(۲۲ میزان) در بیانیه‌ای گفت که با تلاش و پیشنهاد کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، «گروه مشورتی حقوق ‌بشر و حقوق ‌بشری قربانیان» تشکیل شد.
این گروه قرار است در جریان گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان برای تأمین حقوق قربانیان جنگ و رسیدگی به خواسته‌های آنان، به هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف مشوره بدهد.
کمیسیون حقوق بشر باور دارد که مشارکت مردم و مشورت با مردم در روند گفت‌وگوهای صلح، زمینه اشتراک همه شهروندان، به‌ویژه قربانیان، را در این روند فراهم می‌کند.
به این منظور، کمیسیون در ماه جوزای ۱۳۹۹(جون ۲۰۲۰)، چهار میکانیزم برای افزایش مشارکت قربانیان، کارشناسان و مردم در روند مذاکرات صلح میان افغانی با تأکید بر محور «قربانیان منازعه و حقوق بشر» به تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان پیشنهاد کرد.
این میکانیزم‌ها شامل گفت‌وگوی مستقیم قربانیان با طرفین مذاکره‌کننده، مشوره منظم و دوام‌دار با گروهی از کارشناسان برگزیده، پیشنهادهای مدون و کارشناسانه و مشوره سراسری بود.
پس از پیشنهاد این چهار مکانیزم از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، زمینه شکل‌گیری «گروه مشورتی حقوق ‌بشر و حقوق‌ بشری قربانیان» از میان فعالان حقوق ‌بشر و جامعه مدنی فراهم شود.
کمیسیون مستقل حقوق‌بشر برای برگزاری نشست‌های گروه مشورتی با هیئت‌‌های مذاکره کننده، نقش تسهیل‌کننده ‌خواهد داشت و تلاش خواهد کرد با فراهم‌سازی زمینه برگزاری این نشست‌ها، نقش مؤثر دیگری در جهت حضور مؤثر و مشارکت معنادار شهروندان، به‌ویژه قربانیان جنگ، در جریان گفت‌وگوهای صلح داشته باشد.
اعضای «گروه مشورتی حقوق بشر و حقوق ‌بشری قربانیان» قرار ذیل است:
۱- فرشته کریمی ـ مؤسس و رییس نهاد «د قانون غوشتونکی»
۲- سید عبدالله احمدی ـ رییس «مؤسسه توسعه و دموکراسی افغانستان»
۳- بی‌بی مریم زرمتی ـ سابقه کار در نهادهای دولتی، کمیسیون مستقل حقوق بشر و نهادهای خصوصی دارد
۴- داکتر عبدالبصیر توریالی ـ رییس «مؤسسه خیریه ابرار» که در حال حاضر، سفیر صلح از طرف «مؤسسه صلح بین‌المللی جوانان» مقیم کوریای جنوبی برای افغانستان است.
۵- حمیرا ثاقب ـ رییس «شبکه زنان افغانستان در حکومت‌داری شهری»
۶- لعل‌گل لعل ـ رییس اجرایی سازمان حقوق بشر افغانستان
۷- عبدالودود افغان ـ کارشناس اطلاعات و ارتباط عامه
۸- بلال‌احمد نیازی ـ مؤسسِ چند مؤسسه و نهاد آموزشی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا