آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانمنطقه

گریفیتس: طا-لبان با نقض حقوق‌بشر حکومت می‌کنند

خبرگزاری دید: مارتین گریفیتس هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد می‌گوید زمانی که نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کردند، امیدواری و تعهدات مکتوب داشتیم، اما طا-لبان با صدور فرمان‌ها علیه زنان یکی پس از دیگری، این امیدها را نابود کردند. گریفیتس در توصیف افغانستان، کشوری که طا-لبان با نقض حقوق بشر حکومت می‌کنند، گفته است که این کشور تاریخچه‌ای از “فرصت‌های از دست رفته” است.


گریفیث بیان داشته است: من فکر می‌کنم ما فرصت‌هایی را برای تعامل بیشتر با طا-لبان از دست داده‌ایم.به گفته وی، با توجه به احکام وحشتناک طا-لبان علیه حقوق بشر، روش خاصی برای تعامل با آن‌ها وجود دارد.
این مقام سازمان ملل اذعان کرده است: ما نتوانسته‌ایم فرمولی را ایجاد کنیم که به ما امکان تعامل همه‌جانبه با طا-لبان را بدهد.
از دید او، سرمایه‌گذاری و توجه به اقتصاد راه ورود به افغانستان را فراهم می‌کند و این وظیفه “کشورهای عضو کلیدی سازمان ملل است که این امر را پیش ببرند”.
گریفیتس ابراز امیدواری کرده نشستی که سازمان ملل در ۳۰ جون در دوحه ترتیب می‌دهد، آجندای رویکرد بین‌المللی در قبال افغانستان را هماهنگ و تعیین کند.
وی افزوده است: زمانی که طا-لبان در ۲۰۲۱ پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، قدرت را به دست گرفتند، ما در آن زمان امیدوار بودیم، در واقع تعهدات مکتوب داشتیم. اما این امیدها بر باد رفته است. احکام علیه زنان و دختران یکی پس از دیگری صادر شدند.
او این اقدامات را نقطه اوج ۲۰ سال فرصت‌های از دست رفته دانست.
گریفیتس که پس از بیش از ۳۰ سال کار بشردوستانه در اخیر ماه جاری سازمان ملل را ترک می‌کند، گفته که وضعیت جهان اکنون بدتر از زمانی است که او شروع به کار کرده بود.
او درباره مصئونیت از مجازات خشونت و فجایع انسانی که با وجود قطعنامه‌های شورای امنیت همچنان ادامه دارد، گفته است: خدا می‌داند که این دنیای بدی است.
او سازمان ملل را در پایان بخشیدن به درگیری‌ها ناتوان خواند. چون پایان دادن به درگیری یک ویژگی، هنجار و تعهدی است که دیگر بخش ضروری دیپلماسی جهان نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا