آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

گزارش‌گر ملل متحد: مردم افغانستان در نقطه حساس آزادی و محدودیت قرار دارند

خبرگزاری دید: گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد پس از انجام سفر ۱۱ روزه‌اش به افغانستان و بررسی اوضاع حقوق بشری مردم این کشور می‌گوید جامعه این کشور یا از آزادی و حقوق اساسی برخوردار می‌شوند، یا به شدت محدود خواهند شد.

سازمان ملل متحد به تازگی در بیانیه‌ای به نقل از ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید که کارشناس این سازمان در طول سفرش شفاخانه‌ها، زندان‌ها و مکاتب را از نزدیک بررسی کرده است.
بنت پس از سفرش به افغانستان گفت که این کشور با چالش‌های متعدد حقوق بشری مواجه است که تأثیر شدیدی بر مردم دارد.
به گفته وی، طا-لبان نتوانسته اند مقیاس و شدت سوء‌استفاده‌ها را که بسیاری آن‌ها به نام این گروه مرتکب شده‌اند، اعتراف یا به آن رسیدگی کنند.
بنت: طا-لبان در نقطه تقاطع ایستاده‌اند. یا جامعه باثبات‌تر می‌شود؛ محلی که هر افغان در آن از آزادی و حقوق بشر برخوردار است یا به شدت محدود می‌شود.
وی افزوده است که معیارهایی مانند گشایش فوری مکاتب برای دختران، ایجاد دولت فراگیر که از تمام اقشار جامعه افغانستان نمایندگی کند، خطرات بی‌ثباتی و رنج را ممکن کاهش دهد.
گزارش‌گر حقوق بشری ملل متحد همچنان خواستار بررسی مجموعه‌ای از حملات تروریستی بر عبادت‌گاه‌ها و مراکز آموزشی در ولایات کابل، کندز و بلخ شد که مسئولیت برخی آن‌ها را گروه تروریستی داعش-شاخه خراسان به عهده گرفته است.
او بیان داشت که چنین حملات علیه جامعه شیعه، اعضای جامعه هزاره و صوفی‌ها ماهیت ساختارمند دارد و در نتیجه نشانه‌هایی از جنایت علیه بشریت را با خود به همراه دارد.
بنت در آخرین مورد خواستار تحقیقات همه‌جانبه و مستقلانه حملات تروریستی اخیر در کابل و مزارشریف شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا