آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

گزارش‌گران بدون مرز: از کارمندان رسانه‌ها محافظت کنید!

سازمان گزارش‌گران بدون سرحد از مقامات افغانستان تقاضا کرده است تا از کارمندان رسانه‌‌ها در این کشور محافظت کنند. به گزارش خبرگزاری دید، سازمان گزارش‌گران بدون سرحد امروز پنجشنبه(۱۸ جدی) در بیانیه‌ای خواستار حفاظت از کارمندان رسانه‌ها در افغانستان شد.

پس از قتل بسم‌الله عادل ایماق، مدیر رادیوی صدای غور در سال ۲۰۲۱، گزارش‌گران بدون سرحد از مقامات افغانستان خواسته تا تلاش همه جانبه‌ای را برای محافظت از کارمندان رسانه انجام دهد.

رضا معینی رییس بخش ایران و افغانستان این سازمان گفت: «مصئونیت از مجازات و ابهامات در مورد قتل روزنامه‌نگاران یک آفت بزرگ در افغانستان است، اما عطای الهی برای همه کسانی است که می‌خواهند آزادی مطبوعات را در این کشور از بین ببرند. ضروری است که مقامات افغان امنیت پرسونل رسانه را تضمین و تقویت کنند. در همین زمان، گزارش‌گران بدون سرحد در حال بررسی تمام راه‌های بین‌المللی برای پایان دادن به موج خشونت است».

بسم‌الله عادل ایماق نخستین خبرنگار افغانستان است که به تاریخ ۱ جنوری سال ۲۰۲۱ هنگام بازگشت به خانه‌اش به قتل رسید. ریاست عمومی امنیت ملی کشور در اعلامیه‌ای گفته بود که از سه حمله به خبرنگاران در ولایت‌های خوست، کابل و غزنی جلوگیری گرده است.

گزارش‌گران بدون سرحد می‌گوید حدود ۱۰۰ تن از سیاسیون و فعالان جامعه مدنی، از جمله پنج کارمند رسانه طی دو سال گذشته هدف حملات بوده‌اند. در بین ۱۸۰ کشور جهان، افغانستان در سال ۲۰۲۰ جایگاه ۱۲۲ را از لحاظ آزادی مطبوعات از آن خود کرد وجزء پنج کشور مرگبار برای خبرنگاران خوانده شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا