آخرین اخبارتحلیلسیاست

گزینه دیگر مرکز؛ مانور بی‌فرجام نظامی در بلخ

این بار ارگ از یک‌سو با کسی مقابل است که فرماندهان جهادی از فاریاب تا کابل از وی اطاعت می کنند و از سوی دیگر، ارتش هم حاضر نیست به مصاف مردم برود و برای افزون‌خواهی‌های غنی قربانی بدهد.



دیروز جاوید فیصل سخنگوی کاخ سپیدار به صورت غیررسمی به برخی رسانه‌ها گفته بود « ما از عطا محمد نور خواسته‌ایم که مقام ولایت بلخ را ترک بگوید، در غیر آن به گزینه‌های دیگری متوسل خواهیم شد.»
« گزینه‌های دیگری » که معاون سخنگوی ریاست اجرایی از آن صحبت می‌کند، به نظر می‌رسد همان مانورهای نظامی باشد که در چند روز اخیر توسط قول اردوی شاهین و به دستور ارگ برگزار شده است.
منبع موثقی به جمهوری اعتماد گفت که به دنبال افزایش تنش‌ها میان ارگ و حکومت محلی بلخ، در طول چند روز گذشته قول اردوی شاهین به فرمان غنی در حالت احضارات قرار داشت و شب گذشته مانورهایی نیز در مربوطات ولسوالی دهدادی انجام داد که معطوف به تنش‌های پسین میان نور و غنی بود.
منبع ما می‌افزاید: قول اردوی شاهین همچنان چند عراده تانک را از جنگ‌های بغلان به بلخ فراخوانده و می‌خواست از آن در صورت برکناری والی بلخ برای سرکوب هواداران عطامحمد نور استفاده کند.
به گفته منبع، اما آنچه باعث شد تب استفاده از این گزینه فروکش کند و غنی به هوش آید، امتناع بسیاری از فرماندهان از مشارکت در این ماموریت بوده است. بسیاری از فرماندهان در جلسه‌ای که به همین مناسبت در مقر قول اردو برگزار شده بود، به صراحت گفته‌اند که ارتش حاضر نیست با مردم مقابل شود. برخی از فرماندهان حتا گفته‌اند که:« ما نیز از هواداران آقای نور هستیم.»
در حالی که وظیفه ارتش بر بنیاد قانون اساسی، دفاع از تمامیت ارضی و مقابله با گروه‌های شورشی است، اما غنی علاقه بسیاری به استفاده از نیروهای امنیتی در اختلافات سیاسی داخلی و سرکوب جنبش‌های مدنی دارد.
نخستین باری که غنی نیروهای امنیتی را در مقابل مردم قرار داد، در راهپیمایی جنبش رستاخیز بود که چندین فعال سیاسی و مدنی کشور به شهادت رسید.
ارگ ریاست جمهوری اگرچه با توسل به قوه قهریه توانست خیمه‌های جنبش رستاخیز را برچیند، اما این بار به نظر می‌رسد گزینه توسل به قوه قهریه نمی‌تواند آن‌ها را کمک کند. این بار ارگ از یک‌سو با کسی مقابل است که فرماندهان جهادی از فاریاب تا کابل از وی اطاعت می کنند، و از سوی دیگر، ارتش هم حاضر نیست به مصاف مردم برود و برای افزون‌خواهی‌های غنی قربانی بدهد.
در ضمن، منابع می گویند که تمام آمادگی‌های مردمی در بلخ برای مقابله با تحرکات نظامی غنی گرفته شده است؛ آمادگی‌هایی که سیلی محکمی به رخ غنی خواهند بود. گفته می‌شود در صورت کدام اقدام غیرعاقلانه، بلخی‌ها و متحدان شان چنان درس فراموش ناشدنی به غنی دهند که فراتر از تصور باشد.
به باور آگاهان، عاقلانه این است که غنی شوق مقابله نظامی با نور را از سر به در کند. مقابله نظامی با حکومت محلی بلخ، نه تنها که ممکن نیست، زمینه را برای تجزیه ارتش به اردوگاه‌های قومی و حزبی فراهم خواهد کرد و سال‌ها سرمایه‌گذاری مردم و جامعه جهانی را به خاطر ایجاد یک نیروی قوی امنیتی، برباد خواهد داد.
به باور آگاهان، غنی اگر خیلی اشتیاق استفاده از صلاحیت‌هایش را به عنوان سرقوماندان اعلی دارد، بهتر است که این نیروها را به ولایت سرپل بفرستد که در « تبر» آن ولایت دارد فاجعه انسانی رخ می‌دهد و طالبان مردم را قتل عام می‌نمایند.
به نظر می‌رسد ارگ و مرکز، این زیگنال‌ها را دریافته و از خیر اقدام به این بلاهت صرف نظر کرده است. به گونه‌ای که برخی منابع گزارش داده‌اند که دیروز غنی و عبدالله بر سر برکناری والی بلخ تنش شدید لفظی داشته‌اند.
عبدالواحد هوشمند_ جمهوری اعتماد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا