آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

گسترش داعش در شمال؛ حکومت صادقانه پیش نمی‌رود

ابتدا انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، زیرا ناکامی آقای رییس جمهور در وعده‌های اقتصادی و هم‌چنان امنیتی‌اش به اندازه کافی بر روان مردم افغانستان تاثیر منفی داشته است تا برای انتخابات پیش رو به او رای ندهند و دوم نظریه انتقال داعش از طریق شمال به آسیای میانه است.


پس از شکست داعش در عراق و به خصوص سوریه کشورهای منطقه از جمله روسیه بارها نگرانی خود را از نفوذ داعش در افغانستان و گسترش این گروه در این کشور عنوان کرده‌اند. اخیراً «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفته است که این گروه اکنون بیش از ۵۴۰۰ شبه نظامی در افغانستان دارد و هم‌چنان در حال یارگیری و گسترش در این کشور است. داعش تأسیس «شعبه خراسان» خود را که نامی قدیمی برای افغانستان و مناطق اطراف است، در جنوری ۲۰۱۵ اعلام کرد. این اولین باری بود که داعش رسماً در خارج از جهان عرب گسترش پیدا کرد. درست در اواخر تابستان همین سال (۲۰۱۵) ارتش و نیروهای هوایی روسیه وارد خاک سوریه شد. حضور روسیه با متحد خود ایران در سوریه به تنهایی خیلی بیشتر از ائتلاف «ضد داعش» امریکا و متحدانش که متشکل از ۳۰ کشور ابرقدرت دنیا بود، برای سوریه مفید تمام شد و درنهایت داعش را به شکست در این کشور مواجه کرد. قبل از حضور روسیه در سوریه داعش زیر چتر ائتلاف امریکا هر روز گسترش می‌یافت و زمین‌های بیشتری را در سوریه اشغال می‌کرد. اکنون که این گروه تروریستی در سوریه شکست خورده به دنبال ایجاد پایگاه در افغانستان است. این گروه اکنون حداقل در پنج ولایت افغانستان، از جمله هلمند، زابل، فراه، لوگر و ننگرهار قلمروهای کوچک خود را تثبیت کرده و در حال گسترش است. در کنار این ولایات، این گروه در سال‌های اخیر در ولایت‌های شمالی افغانستان نیز پایگاه ایجاد کرده و اکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در جوزجان و فاریاب دارند. در همین‌حال تا کنون احزاب سیاسی مختلف در افغانستان از حضور داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت سلامی بارها از گسترش نفوذ داعش در ولایت‌های شمالی افغانستان خبر داده و گفته است که « هليكوپتر در ساحات‌شان وارد می‌شود و برای آن‌ها سلاح و موتر سایکل‎ها را پایین می‌کند و اگر دولت توجه نکند شمال به سوریه دیگری تبدیل خواهد شد.»
رییس جمهور غنی اما اصرار دارد که اوضاع تحت کنترول است و نفوذ داعش در افغانستان گسترش نیافته و نخواهد یافت. او حتی در نشست تاشکند برای افغانستان، تعداد تروریستان داعش را ۲۰۰۰ نفر عنوان کرد. این در حالی است که اگر آمار کشورهای منطقه را که دارای شبکه‌های اطلاعاتی بسیار پیشرفته هستند نادیده بگیریم و تنها به آمار تلفات و دستگیری‌های گروه داعش توسط نیروهای امنیت ملی و قول ۲۰۹ شاهین در شمال و آمار منابع در شورای ولایتی، توجه کنیم این آمارها نشان می‌دهند که حضور داعش در افغانستان خیلی بیشتر از آن چیزی است که آقای رییس جمهور عنوان می‌کند.

چرا رییس جمهور دروغ می‌گوید؟
با تمام این‌ها اما، چرا آقای رییس جمهور در مورد حضور داعش در افغانستان دروغ می‌گوید؟ در این مورد می‌توان به دو نکته اشاره کرد. ابتدا انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، زیرا ناکامی آقای رییس جمهور در وعده‌های اقتصادی و هم‌چنان امنیتی‌اش به اندازه کافی بر روان مردم افغانستان تاثیر منفی داشته است تا برای انتخابات پیش رو به او رای ندهند و دوم نظریه انتقال داعش از طریق شمال به آسیای میانه است. کشورهای منطقه از جمله روسیه، ایران و چین به این اعتقاد هستند که امریکا می‌خواهد شکست خود را در سوریه و عراق در برابر روسیه و ایران از این طریق جبران کند. چین اما از لحاظ دیگر مورد غضب امریکا قرار دارد، این کشور به قول مقامات امریکایی «به صورت افسارگسیخته» در حال توسعه اقتصادی در جهان است که این موضوع می‌تواند به تنهایی بقای امریکا را برای ابر قدرت بودن به خطر بیندازد. نظریه انتقال داعش از شمال به آسیای میانه بدین لحاظ برای کشورهای منطقه جدی‌تر می‌نماید که آن‌ها اشرف غنی را دست نشانده و مورد حمایت امریکا می‌دانند که امکان دارد برای بقا در قدرت دست به هر اقدامی به سفارش امریکا بزند.
آنچه اکنون نیاز است دولت افغانستان انجام دهد، صداقت با مردم خود و راست‌گویی به آن‌ها است زیرا هیچ حکومتی بدون صداقت با مردم خود و پشتیبانی مردم خود نمی‌تواند دوام بیاورد. هم‌چنین نگارنده این سطور باز تاکید می‌کند که گذشته از این‌که چه کسی راست می‌گوید یا دروغ، مسئله اصلی این است که داعش در افغانستان حضور دارد و حتی اگر حرف آقای رییس جمهور راست باشد همین تعداد کم تا کنون دست به کشتارهای زیادی زده‌ و این حقیقت را نمی‌توان نادیده گرفت.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا