آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

گشایش یک کتابخانه؛ مرتضوی: درگیر فقر اقتصادی و فرهنگی هستیم!

خبرگزاری دید: شاه‌حسین مرتضوی از اعضای دولت پیشین در مراسم گشایش یک کتابخانه در کابل گفت که باید فرهنگ مطالعه از حاشیه به متن بیاید و نسل‌های جوان باید بدانند که چرا چهل سال جنگیدیم.

نهاد ثبات ملی امروز چهارشنبه (۲۷ ثور) کتابخانه‌ای را تحت عنوان کتابخانه ثبات ملی با حضور شماری از مسئولان، فرهنگیان و جوانان در کابل گشود.

ضیاالحق امر خیل رییس نهاد ثبات ملی در مراسم افتتاحیه این کتابخانه گفت: فرهنگ کتاب‌خوانی باید در بین مردم مخصوصاً جوانان ترویج شود تا کتابخوانی و مطالعه به یک فرهنگ مبدل گردد.

آقای امرخیل در این همایش خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان شده و گفت: زنان نباید بی‌سواد باشند، آن‌ها همیشه در جامعه قربانی شده‌اند هر تحولی که در جامعه آمده زنان قربانی بوده‌اند.

ضیا الحق امرخیل

از سویی هم، شاه‌حسین مرتضوی مشاور پیشین ریاست جمهوری که در نزدیک به دو سال اخیر در همایش‌ها و رسانه‌ها دیده نمی‌شد، گفت: ما باید فرهنگ کتابخوانی را ترویج کنیم و از حاشیه به متن بیاوریم. بیشتر هزینه در دولت‌ها صرف جنگ و سیاست شد ولی باید اولویت به فرهنگ و آگاهی داده شود.

مرتضوی خواستار مبدل شدن مراکز عمومی، مساجد، کافه‌ها و رستورانت‌ها به محل کتابخوانی شد.

آقای مرتضوی با اشاره به چند دهه جنگ در کشور می‌گوید که نسل جوان افغانستان باید بداند که چرا کشور در جنگ‌ بوده و این امر ممکن نیست مگر با مطالعه.

شاه حسین مرتضوی

به گفته او، دو مشکل جدی در کشور وجود دارد: یکی فقر فرهنگی و دیگری فقر اقتصادی. وقتی فقر فرهنگی بر جامعه حاکم باشد کتابی نوشته نمی‌شود و فقط کتاب‌های خارجی ترجمه می‌شود. فقر اقتصادی نیز یکی از مشکلات است وقتی نویسنده کتابی را می‌نویسد هزینه چاپ و نشر آن را ندارد.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا