آخرین اخبارسیاستمنطقه

گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و هند در مورد افغانستان

خبرگزاری دید: وزارت خارجه هند می‌گوید که وزیران امور خارجه ایران و هند در مورد روابط دوجانبه، بندر چابهار، اوضاع افغانستان و موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و هند در مورد افغانستان

وزارت امور خارجه هند به تازگی در بیانیه‌ای گفته است که وزیران خارجه دو کشور در دیدارشان پیرامون موضوعات مختلف، از جمله افغانستان رایزنی کرده‌اند.
در بیانیه این وزارت با اشاره به پیوندهای تاریخی و تمدنی نزدیک بین دو کشور، آمده است: دو وزیر در جریان گفت‌وگوهای دوجانبه، در مورد تمامی روابط دوجانبه، اعم از سیاسی، فرهنگی و روابط مردم-مردم گفت‌وگو کردند.
هند از نقش ایران در تسهیل کمک‌های پزشکی هند به افغانستان، از جمله تامین واکسین کووید-۱۹ برای اتباع افغان مقیم ایران، قدردانی کرد.

دو طرف بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه در زمینه اتصال منطقه‌ای اذعان کرده و پیشرفت‌های حاصل‌شده در بندر چابهار را بررسی کردند.
وزارت خارجه هند افزود: طرفین توافق کردند که بندر چابهار دسترسی دریایی ضروری را به افغانستان محصور در خشکه فراهم کرده است و همچنین به عنوان یک مرکز ترانزیتی تجاری برای منطقه، از جمله برای آسیای مرکزی ظاهر شده است.
آن‌ها بر تعهد خود برای ادامه همکاری‌ها جهت توسعه بندر چابهار تاکید کردند.

مقامات دو کشور بر اهمیت ارایه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان و بر ضرورت وجود یک نظام سیاسی نماینده و فراگیر در حمایت از افغانستان صلح‌آمیز، امن و با‌ثبات نیز پافشاری کردند.
برجام و مناقشه اوکراین و پیامدهای آن نیز در این دیدارها به بحث و بررسی گرفته شد.
گفتنی است که وزیر خارجه ایران در این سفر با نارندرا مودی نخست‌وزیر و اجیت دوول مشاور امنیت ملی هند نیز دیدار کرده است.
این سفر به دعوت وزارت خارجه هند صورت گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا