آخرین اخباراسلایدشوافغانستانمنطقه

گفت‌وگوهای امنیتی هرات پایان یافت

ششمین دور گفت‌وگوهای امنیتی هرات پس از دو روز، عصر امروز با بررسی گرفتن استراتژی جدید ترامپ، رییس جمهور امریکا، درباره افغانستان، از سوی تحلیل‌گران و نخبگان سیاسی کشورهای منطقه، پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری دید، پروفیسور جمعه خان صوفی، استاد دانشگاه در پیشاور پاکستان، سیاست‌های اخیر امریکا را ضد پاکستانی خواند اما وی معتقد بر دوام این رویکرد سیاسی نیست.
او بیان داشت که یکی از مهم‌ترین نیازهای امریکا به پاکستان داشتن راه و مسیر آبی است و در صورتی که خواسته باشد غیر از پاکستان به گزینه دیگری فکر کند، باید به سراغ کشورهای مانند ایران و روسیه برود.
صوفی، روسیه و ایران را گزینه انتخابی امریکا ندانسته، نزدیکی امریکا و پاکستان را حتمی می‌داند.
این تحلیل‌گر پاکستانی، استراتژی جدید ترامپ را نه تنها آورنده صلح نخوانده بلکه می‌گوید: سیاست‌های این‌چنینی امریکا تنها جنگ و نبرد را در منطقه بیشتر می‌کند.
در همین حال، دکتر حسین ملک، عضو مرکز مطالعات استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به این‌که کشورش همواره خواهان صلح و ثبات در افغانستان بوده و است، گفت که ایران تا به حال کمک‌های زیادی را نیز به افغانستان داشته است.
وی، سیاست‌های امریکا را روی روابط همسایگان با افغانستان تاثیرگزار می‌داند.
دیپلومات ایرانی، در بخشی از سخنانش در زمینه همکاری برخی کشورها با طالبان نیز اشاره نموده و گفت: در زمانی که کشورهایی مثل ایران از مردم افغانستان در برابر اشغالگران شوروی حمایت می‌کردند، امریکا حامی طالبان بود.
آقای ملک، امریکا را، در اصل بنیان‌گزار طالبان خواند.
از سوی هم دکتر سو جی، نماینده غیر دولتی چین گفت: یگانه راه برون‌رفت از چالش‌های افغانستان در گسترش توانمندی‌های اقتصادی این کشور نهفته است.
وی پیشنهاد کرد که امریکا به جای افزایش نیروی نظامی در افغانستان، از بازرگانان و کارخانه‌داران خود بخواهد که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.
کارشناس چینی، افغانستان را کشوری زیبا و پر از منابع عنوان نمود و نگاه تنها جنگی به این کشور را غلط توصیف کرد.
با این حال، احمد ولی مسعود، رییس بنیاد شهید مسعود اشتراک‌کننده در این نشست، رویکرد سیاسی امریکا در افغانستان را طی ۱۶سال گذشته، فقط انتخاب حاکمان این کشور دانست.
او افزود که حاکمان افغانستان در طی این ۱۶ سال به فکر راضی نگهداشتن امریکا از خودشان بودند و این روند مانع پیشرفت در کشور شده است.
گفتنی است که گفت‌و‌گوی امنیتی هرات از شش سال بدین‌سو در این ولایت با حضور دیپلومات‌ها و کارشناسان داخل و خارج کشور برگزار می‌شود، اما دیدگاه‌های کارشناسان مسایل سیاسی و نظامی در این مورد در تناقض‌اند.
عده‌ای این نشست‌ها را امیدوار کننده دانسته و اما عده‌ای برچسپ تشریفاتی بودن را به این گفت‌گوها زده و پنج دور قبلی این نشست‌ها را بی‌دستاورد می‌خوانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا