آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

گفت‌وگوهای صلح، تردید معنادار حکومت و ترس از تکرار«دکاندار کویته»

اخیراً گفت‌وگوهای غیر رسمی صلح افغانستان میان نمایندگان طالبان و شورای صلح در استانبول ترکیه برگزار شد که واکنش‌های زیادی را هم در میان گروه طالبان و هم در حکومت به دنبال داشت.
براساس گزارش‏ها در این نشست غیر رسمی نمایندگان شورای عالی صلح، نمایندگان حزب اسلامی و ۵ عضو ارشد گروه طالبان به منظور تامین صلح در افغانستان باهم گفت‌‏وگو کرده‏اند.
به گزارش خبرگزاری دید، برگزار کننده‏گان گفت‌وگوهای صلح در ترکیه در یک اعلامیه‏ مطبوعاتی، برگزاری این نشست را برای تامین صلح و یافتن راه‏ حل به منظور پایان درگیری‌‏ها در کشور موثر عنوان کرده‏اند.
در این اعلامیه آمده است که این نشست، نتایج روشنی در پی خواهد داشت و در این نشست اعضای گروه طالبان به صلح «بین‌الافغانی» باورمند هستند.
شاه حسین مرتضوی نیز در صحبت با خبرنگار دید، گفته است که نشست صلح در ترکیه نمی‏تواند از موقف حکومت نمایندگی کند.
در همین حال، همایون جریر عضو حزب اسلامی و داماد گلبدین حکمتیار در اعلامیه‌ای رسمی می‌گوید که او و عباس بصیر به نمایندگی از دولت در مذاکرات ترکیه حضور داشته‌اند
از سویی هم، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان گفت که نشست صلح در ترکیه که به ابتکار گلبدین حکمتیار برگزار شده است، تنها موردی از تلاش واقعی در راستای صلح افغانستان است.
آقای ابراهیمی گفت که جز این نشست، دیگر تلاش‌های افغانستان در راستای تأمین صلح در کشور نتیجه‌بخش نبوده است.
به گفته‌ی او، دولت افغانستان به تنهایی شعار صلح سر می‌دهد و پاکستان و طالبان در این راستا همکاری نکرده‌اند.
شماری از نمایندگان مجلس در واکنش به برگزاری نشست مقدماتی غیررسمی صلح در ترکیه، نگران آن‌اند که «سریال دکاندار» در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان بازهم تکرار شود.
همایون جریر و عباس بصیر، مشاوران رییس‌جمهور غنی و پنج عضو گروه طالبان در این نشست شرکت کرده بودند. اما حکومت افغانستان و گروه طالبان اشتراک نمایندگان شان را در این نشست رد کردند.
گفته می‌شود که در این نشست عباس بصیر از کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح، همایون جریر و دواجان احمدزی از حزب اسلامی، رحمت الله وردک از دفتر طالبان در قطر و ملا رئوف و ملا عبدالحلیم از گروه ملا رسول در این نشست نمایندگی می‌کنند.
برخی نمایندگان مجلس به برگزاری این نشست به دیده‌ شک می‌نگرند و نگران‌اند که بازهم در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان با یک فرد عادی مذاکره شده باشد(«دکاندار» اشاره به فردی است که در سال ۱۳۸۹ خودش را به‌جای ملا اختر محمد منصور رهبر قبلی طالبان جازده بود و با مقام‌های افغانستان در مورد صلح گفت‌وگو کرده بود. بعداً معلوم شد که این شخص یک فرد عادی است و در کویته پاکستان دکان‌داری می‌کند، اما او پیش از معلوم‌شدن هویت اصلی‌اش پول زیادی به جیب زده بود).
غلام فاروق مجروح نماینده مردم هرات در مجلس که در نشست علنی صحبت می‌کرد، گفت: «طالبان نشست ترکیه را رد کرده است و این مسئله بازهم ما را یاد آن دکانداری که از کویته آمده بود می‌اندازد و بیم آن وجود دارد که سریال دکاندار باز هم تکرار شود».
آقای مجروح افزود، مردم افغانستان از هر نشستی که در راستای تأمین صلح در کشور باشد حمایت می‌کنند؛ ولی بهای صلح نباید بیشتر از ارزشش باشد.
داوود کلکانی، دیگر عضو مجلس هم گفت که نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که این نشست بازهم برای امتیاز‌گیری برخی افراد برگزار شده باشد.
آقای کلکانی افزود، طالبان این نشست را تایید نکرده‌اند و این مسئله بیشتر سوء ظن‌ها را در مورد نتایج این نشست تقویت می‌کند.
در همین حال تصاویر منتشر شده از نشست ترکیه نشان می‌دهد که در میز مذاکره دو نماینده حزب اسلامی حکمتیار یکی در یک طرف میز و دیگری در طرف دیگر میز مذاکره حضور دارند. دواجان عضو حزب اسلامی در جمع چهار نفری که نمایندگان طالبان معرفی شده بودند، نشسته و طرف مذاکره با همایون جریر و عباس بصیر است. گزارش‌های تایید نشده نشان می‌دهد که دواجان عضو حزب اسلامی و صاحب یک موتر فروشی است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا