آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

گفت‌وگوهای صلح و خلیلزاد؛ مردم باید در جریان مذاکرات باشند!

حکومت افغانستان تاکنون در مورد روند مذاکره و تامین صلح در کشور با مردم صبحت نکرده است. مردم حق دارند در مورد جزئیات و چگونگی روند مذاکره با طالبان اطلاع داشته باشند.


روند گفت‌وگو با طالبان جدا از تشکلات سیاسی برای افکار عمومی کشور نیز بسیار پرسش برانگیز است. اخیراً زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور مذاکرات صلح، به کابل آمده است تا روند مذاکره با طالبان را کمک کند.
درچند روز گذشته، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه واشنگتن به کشورهای پاکستان، عربستان سعودی و قطر نیز سفر کرده است. روز گذشته رسانه‌ها گزارش کردند که زلمی خلیلزاد در دوحه پایتخت قطر با شماری از گروه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است. طالبان و حکومت افغانستان گفت‌وگوی خلیلزاد با طالبان را تایید کرده است. داستان سقوط داکتر نجیب آخرین حاکم کمونست کشور تکرار می‌شود؟
بربنیاد گزارش رسانه‌های امریکایی، در دیدار خلیلزاد با نمایندگان طالبان، این گروه موضوع خروج نیروهای امریکایی را مطرح کرده است. حرف و حدیث گروه طالبان برای صلح درافغانستان خروج نیروهای امریکایی و ایتلاف است. این خواست سال‌ها است که از سوی طالبان مطرح می‌شود.
خلیلزاد به پاکستان نیز سفر کرده است، برخی از منابع خبر می‌دهند که بعید نیست اسلام‌آباد هم به مسئله خروج نیروهای امریکایی اشاره کرده باشد.
هرگاه حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا، طالبان را به صلح و مذاکره دعوت کرده است، این گروه خواهان خروج نیروهای امریکایی شده است.
هر چند محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور، همواره تاکید می‌کند که برای مذاکره و صلح با طالبان در افغانستان اجماع وجود دارد، اما از اعتراض و بدگمانی احزاب سیاسی و افکار عمومی روشن است که این طور نیست و هنوز آدرس‌های سیاسی در مورد چگونگی مذاکره با طالبان دیدگاه یک دست ندارند.
بسیاری به این باورند که نماینده ویژه امریکا یک ماموریت پنهان دارد.
این بدگمانی دقیقاً مردم را که بیشترین صدمه جنگ را متحمل شده‌اند، به روند مذاکره با طالبان مشکوک ساخته است. مردم هر چند هرازگاهی نسبت به تامین صلح خوش‌بین می‌شوند.
احزاب سیاسی بارها مطرح کرده‌اند که حکومت جزئیات مذاکره با طالبان را با آن‌ها شریک نمی‌سازد. از نظر احزاب سیاسی روند مذاکره با طالبان درعین حال که تحت رهبری حکومت کابل نیست، بل حکومت تلاش دارد مواردی را از مردم و نیروهای سیاسی پنهان نماید.
این روزها مردم با خود دیالوگ می‌کنند که ممکن است حکومت و امریکایی‌ها طالبان برای پایان جنگ در افغانستان مامعله کنند. نگرانی مردم، دادن امتیازهای کلان به مخالفان مسلح دولت است.
با ناکامی امریکایی‌ها و دیگر حامیان کابل، بحث خروج نیروهای امریکایی زیاد دور از انتظار نیست. رسانه‌های غربی یک سره می‌نویسند که دونالد ترامپ بدش نمی‌آید که دستور خروج نیروهایش را بدهد.
با این وجود، حکومت افغانستان تاکنون در مورد روند مذاکره و تامین صلح در کشور با مردم صبحت نکرده است. مردم حق دارند در مورد جزئیات و چگونگی روند مذاکره با طالبان اطلاع داشته باشند.
در صورتی که مردم از روند مذاکره با طالبان بی‌خبر باشند، میزان بدگمانی به حکومت بیشتر خواهد شد.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا