آخرین اخبارجهانسیاست

گفت‌وگوی چین و ناتو در باره افغانستان و منطقه

منابع چینی می‌گویند که مقامات بلندپایه این کشور با مقامات ناتو در مورد افغانستان و منطقه گفت‌وگو کرده‌اند.


وزارت خارجه چین در بیانه‌ای گفته که وزیر امور خارجه وانگ‌یی و دبیر کل ناتو ینس استولتنبرگ، روز گذشته با هم روی موضوعات موردعلاقه مشترک صحبت کرده بودند.
مقام‌های چینی جزئیات بیشتری از این مذاکرات ارائه نکردند.
پکن گفته که دو مقام در مذاکرات روز دوشنبه توافق کردند که «استاندردهای گفت‌وگو را برای پیشبرد همکاری عملی» بین چین و ناتو در موضوعاتی از جمله مبارزه با تروریزم، مبارزه با دزدان دریایی، امنیت سایبری و حفظ صلح بین‌المللی بالا ببرند.
مطابق بیانیه‌ی مطبوعاتی ناتو در روز دوشنبه، استولتنبرگ به وزیر امور خارجه چین گفت که ایتلاف به افغانستان رفت تا مطمئن شود که این کشور دیگر سکویی برای اعمال تروریستی نخواهد بود و افزود که از ۲۰۰۱ هیچ حمله‌ای علیه چین یا اعضای ناتو از این کشور انجام نشده است.
استولتنبرگ همچنین در این دیدار بر اهمیت «رویکرد هماهنگ بین‌المللی، از جمله با کشورهای منطقه، برای متعهد ماندن طالبان به تعهدات‌شان در مقابله با تروریزم و حمایت از حقوق بشر به ‌ویژه حقوق زنان» تأکید کرد.
در این جلسه، وانگ از طالبان به‌عنوان «نیروی نظامی و سیاسی محوری در افغانستان» یاد کرد که «انتظار می‌رود نقش مهمی در روند صلح، مصالحه و بازسازی داشته باشد».
پکن همچنین از طالبان خواسته تا به تعهد خود برای مهار شبه‌نظامیانی که به‌ دنبال استقلال منطقه‌ شمال‌غربی سین‌کیانگ هستند، عمل کنند. وانگ از این گروه خواسته گذرگاه‌های مرزی را باز نگه دارند و ۳۱ میلیون دالر کمک بشردوستانه به همراه ۳ میلیون دوز واکسین کووید-۱۹ ساخت چین به افغانستان فرستاده است.
به غیر از فراخوان‌های مبارزه با تروریزم، چین عملاً در خصوص رویکرد طالبان نسبت به حقوق بشر و زنان چیزی نگفته است. این کشور مداخله خارجی در این کشور را محکوم کرده و اشتیاق چندانی برای چیزی غیر از حضور عمده‌ اقتصادی نشان نداده است.
وانگ ضمن وعده همکاری با ناتو، از اعزام هواپیماها و کشتی‌ها از کشورهای عضو به مناطق نزدیک مرزهای چین انتقاد کرد و گفت: «منطقه آسیا و اقیانوسیه نیازی به گروه‌های نظامی جدید ندارد و همچنین نباید درگیری بین قدرت‌های بزرگ را شامل شود، حتا با حلقه‌ کوچکی که برای تحریک جنگ سرد جدید طراحی شده است».
استولتنبرگ گفت که این اتحادیه «چین را دشمن قلمداد نمی‎کند، اما از چین خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و در سیستم بین‌المللی مسئولانه عمل کند».
وی همچنین نگرانی‌های ناتو را در خصوص «سیاست‌های قهرآمیز چین، گسترش زرادخانه هسته‌ای و عدم شفافیت در نوسازی نظامی این کشور» مطرح کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا