آخرین اخبارجنگجهانخبر های مهمسیاست

گوترش به شورای امنیت: جهان نتوانسته از غیر نظامیان محافظت کند

خبرگزاری دید: دبیر کل سازمان ملل می‌گوید جهان در محافظت از غیرنظامیان شکست خورده است. بنابر اعلام او، در سال ۲۰۲۲ شمار غیرنظامیان کشته شده به نسبت سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته است.

آنتونیو گوترش سه‌شنبه‌شب خطاب به شورای امنیت ملل متحد گفت آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲، ۱۷ هزار غیر نظامی در ۱۲ درگیری در سراسر جهان کشته شدند. میلیون‌ها نفر نیز به اجبار آواره شدند.

دبیرکل سازمان ملل افزود، تعداد پناهندگانی که «به دلیل درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت» در سال گذشته، بیش از ۱۱۷ میلیون نفر عمدتاً به دلیل جنگ و ناامنی با گرسنگی شدید مواجه شدند.

در این مدت میلیون‌ها نفر هم بر اثر جنگ آواره شدند.

آنتونیو گوترش با اشاره به به کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین و سودان، تخریب مکاتب در اتیوپیا و آسیب زدن به زیرساخت‌های آب در سوریه گفت «حقیقت وحشتناک» این است که کشورها و جامعه بین‌المللی به تعهدات خود برای محافظت از شمار فزاینده غیرنظامیانی که گرفتار جنگ هستند عمل نمی‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد تنها در جریان جنگ اوکراین دستکم هشت هزار غیر نظامی کشته و ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر هم مجروح شدند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت شورای امنیت باید از کشورها بخواهد به قوانین جنگ احترام بگذارند. او از کشورهای صادرکننده تسلیحات خواست «از تجارت با هر طرفی که قوانین بین‌المللی بشردوستانه را رعایت نمی‌کند، خودداری کنند».

میرجانا اسپولیاریک رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم روز سه‌شنبه در سخنرانی خود مقابل شورای امنیت گفت غیرنظامیان بر روی زمین «جهنم» را تجربه می‌کنند. او گفت «برخی مناطق در چرخه‌درگیری‌هایی گرفتار شده‌اند که چشم‌اندازی برای پایان آن وجود ندارد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا