آخرین اخبارافغانستان

یادبود از سالروز کشتار مردم مزار شریف


از نوزدهمین سالگرد ۱۷ اسد و قتل عام نزدیک به ۱۰ هزار شهروند مزار شریف در این شهر بزرگداشت به عمل آمد.
به گزارش خبرگزاری دید، این برنامه که از سوی جمعی از جوانان ولایت سرپل و کتابخانه فردوسی مزارشریف برگزار شده بود، برخی از مسئولان دولتی، نمایندگان احزاب و دانشجویان ولایت بلخ شرکت کرده بودند .
میثم مولانا، مسئول انجمن جوانان ولایت سرپل، یادآوری حوادث غم‌انگیز سال‌های گذشته را سبب جلوگیری از تکرار چنین فجایع دانست.
وی گفت: نسل جوان کشور باید از حوادث گذشته درس عبرت بگیرند.
سید باقر علوی یکی از دانشجویان شرکت‌کننده گفت: نزدیک به ۱۰ هزار تن در این تاریخ، بی‌گناه، مظلومانه و برخلاف عرف رایج بین‌الملل و قوانین جنگی به شهادت رسیدند.
به باور وی، یادآوری از این حوادث تاثیر دراز مدت بالای جوانان کشور خواهد داشت.
از سوی هم علی غلامی، مسئول فرهنگی کنسولگری ایران در مزارشریف که در این برنامه شرکت کرده بود، اظهار داشت: در این روز علاوه از شهروندان افغان ۸ دیپلومات و یک خبرنگار ایرانی نیز کشته شده‌اند.
وی گفت: ایران و افغانستان برخاسته از یک تمدن و همیشه در کنار هم بوده‌اند و هردو کشور مظلوم ظلم‌خواهی دشمنان فرهنگ و تمدن بوده‌اند.
گفتنی است در ۱۷ اسد ۱۳۷۷ خورشیدی لشکر طالبان بعد از ورود به شهر از قسمت غربی به کشتار غیرنظامیان و افراد ملکی اقدام کرد. مسئولان حقوق بشر می‌گویند که در این حمله نزدیک به ۱۰ هزار تن از سوی طالبان کشته شده‌اند که اکثریت شان افراد غیرنظامی بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا