آخرین اخبارافغانستانخطاطیرسامیفرهنگ عامهفرهنگ و دانشفرهنگ و هنرگزارشنقاشی

یادبود از نقاش فقید مزار؛ استاد نقشبندی با رنگ‌ها افسونگری می‌کرد

خبرگزاری دید: از یاد و خاطرات و کارنامه استاد صابر نقشبندی فقید در مدیوتیک بلخ با حضور فرهنگیان این ولایت یادبود شد.


همایشی به مناسبت گرامی‌داشت یاد و خاطرات و کارنامه مرحوم استاد محمد صابر نقشبندی روز یکشنبه(۲۷ سنبله) از سوی مدیوتیک و با حضور شاعران، نویسندگان و صورتگران مزار برگزار شد.
فرهنگیان بلخی از کارنامه و خاطرات استاد مرحوم محمد صابر نقشبندی به نیکی یاد کرده و شخصیت و چیره دستی او را در هند نقاشی ستودند.


آن‌ها در ذکر کارنامه استاد نقشبندی یاد کردند که استاد مرحوم با رنگ‌ها افسونگری می‌کرد و نقشی می‌زد که در صفحه روزگار می‌درخشد.
بزرگداشت از مقام یک هنرمند در بلخ/ مردم بلخ در سوگ یکتن از هنرمندان این ولایت به سوگ نشستند
رحیم صورتگر نقاش و از دوستان نزدیک مرحوم نقشبندی، او را نقاشی چیره دست و متعهد خوانده و بیان داشت که ایشان با به رقص در آوردن انگشتانش دنیای جدیدی را با رنگ و روغن بر روی بوم نقاشی خلق می‌کرد.
ریاست اطلاعات و فرهنگ طا-لبان برای ولایت بلخ نیز در پیامی ضمن نکوداشت شخصیت استاد نقشبندی، فقدان او را ضایعه‌ای بزرگ برای خانواده هنر در کشور دانست.
از سویی هم، صالح محمد خلیق شاعر و نویسنده فخیم کشور با ذکر چند خاطره این هنرمند توانا، یاد آوری کرد که نام دیگر استاد نقشبندی هنر نقاشی بود.


صبور رسولی، حبیب اندیشمند و محمد صابر رضایی از دیگر هنرمندان بلخی بودند که هرکدام با ذکر خاطرات شیرین از دوران کارکردن با استاد نقشبندی، از وی به نیکی یاد کرده و او را شخصیتی کاکه و عیار و در عین حال فروتن و حامی واقعی هنر و هنرمندان تعریف کردند.
استاد محمد صابر نقشبندی نقاش چیره دست کشور به تاریخ ۲۴ سنبله سال روان در بلخ در گذشت.
از نقشبندی حدود ۱۰۰ اثر خوش‌نویسی و ۳۰۰ تابلوی نقاشی باقی مانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا