آخرین اخبارافغانستان

معین سواد حیاتی:

یا در مسلمان‌بودن خود شک کنیم یا آمار بی‌سوادی در افغانستان دروغ است

از روز جهانی سواد در ولایت هرات با حضور معین سواد حیاتی وزارت معارف کشور در تالار غازی امان الله خان، طی یک محفل تجلیل به عمل آمد.



از روز جهانی سواد در ولایت هرات با حضور معین سواد حیاتی وزارت معارف کشور در تالار غازی امان الله خان، طی یک محفل تجلیل به عمل آمد.
به گزارش خبرگزاری دید، عبدالرزاق احمدی، رییس معارف ولایت هرات در سخنرانی خود در این محفل، ۵۵ الی ۶۰ درصد مردم هرات را بی‌سواد خواند.
وی عنوان کرد که این آمار در ولسوالی‌ها و مناطق دوردست هرات بالا می‌رود.
موصوف همچنان وضعیت سواد را در کل در هرات نسبت به دیگر ولایات کشور خوب خوانده و افزود، در برخی ولسوالی‌ها و سطح شهر آمار باسوادان قشر اناث از ذکور بیشتر اند.
آقای احمدی از سوی هم زمینه کسب سواد در هرات را مناسب خوانده و گفت، در این راستا گام‌های بزرگی برداشته می‌شود.
وی، نبود تعمیر درسی برای مراکز سواد حیاتی و مکاتب، کمبود بست‌های معلمی را از چالش‌های اساسی اعلام کرد و همچنین از معین سواد حیاتی وزارت معارف خواست در کنار رفع این مشکلات مراکز الحاقیه سواد حیاتی نیز در نقاط دوردست ایجاد شود باشندگان آن مناطق از نعمت سواد محروم نشود.
در همین حال، محی‌الدین نوری، معاون والی هرات گفت: از زمان آمدنش در پست معانت والی هرات، با اقشار مختلف و مردم برخی ولسوالی‌های هرات دیدار داشته است.
به گفته نوری، مردم هرات همه خواهان ارتقا سواد اند.
معاون والی هرات وعده سپرد، تا زمانی که در پستش هست در راستای چالش‌های فراراه معارف هرات تلاش کرده و نظارت دقیق را در بخش مصرف بودجه‌ها خواهد داشت.
از سوی هم، سردار محمد رحیمی، معین سواد حیاتی وزارت معارف کشور، ضمن تقدیر و تعریف نیک از مردم هرات، به بررسی وضعیت سواد در افغانستان پرداخت.
آقای رحیمی، گفت: افغانستان بی‌سوادترین کشور دنیاست در حالی‌که بیشترین مسلمان را هم دارد.
وی تاکیدات دین اسلام را نسبت به آموزش علم نیز اشاره نمود و تصریح کرد که یا در مسلمان بودن خود شک کنیم یا آمار بی‌سوادی در افغانستان دروغ است.
رحیمی از طرفی معترف شد که متاسفانه آمار بی‌سوادی کم و بیش در افغانستان درست است.
عامل این وضعیت را چهار دهه جنگ عنوان نمود.
آقای رحیمی، آمار بی‌سوادان در کشور را بیش ۷۰ درصد خواند و گفت برآمدن از این وضعیت نیازمند همکاری همه است.
معین سواد حیاتی، در قضیه آمار بلند بی‌سوادی در کشور، تنها دولت را مقصر ندانسته، بلکه مردم را مقصران اصلی خواند.
موصوف گفت: اگر مردم همه در انتخاب مسئولان همدست بوده و دقت لازم را انجام دهند وضعیت این‌گونه نمی‌شود.
به گفته وی، شخص مفسد را باید مردم نگذارند فساد کند و این مسئولیت ملی و دینی همه است.
آقای رحیمی در قسمت کمبود بست معلمی اشاره کرد که قرار است هشت هزار بست اضافه شود که هرات نیز از این بست‌ها بهره‌مند می‌‌شود.
گفتنی است که این دومین سفر آقای رحیمی، معین سواد حیاتی وزارت معارف در جریان کارش به ولایت هرات است که هدفش را بررسی مشکلات آموزشی عنوان می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا