آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنان

یوناما در سالگرد بسته ماندن مکتب‌های دخترانه: غم‌انگیز، شرم‌آور و قابل اجتناب است

خبرگزاری دید: یوناما در یک سالگی مسدود ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان، با بیان این‌که بیش از ۱ میلیون دختر از رفتن به مکتب بازمانده‌اند بار دیگر بر بازگشایی مکتب‌ها تأکید کرد.


هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) امروز یکشنبه(۲۷ سنبله) با نشر بیانیه‌ای به مناسبت یک سالگی بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران خطاب به رهبران طا-لبان خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای بازگشایی مکتب‌های متوسطه و لیسه برای همه شد.
۱۸ سپتمبر ۲۰۲۲ روز یادبود از اولین سالگرد محرومیت دختران از مکتب متوسطه و لیسه در افغانستان، مارکوس پوتزل سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، گفت: این یک سالگرد غم‌انگیز، شرم‌آور و کاملاً قابل اجتناب است.
فرستاده سازمان ملل که معاون نماينده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان نیز است، افزود: محرومیت مداوم دختران از مکاتب ثانوی و لیسه هیچ توجیه معتبری نداشته و مشابهتی در هیچ کجای جهان ندارد. اين برای نسلی از دختران و آينده خود افغانستان بسيار مضر است.
به گفته یوناما، طا-لبان به وعده‌های مختلف مبنی بر امکان بازگشت دختران به صنوف درس عمل نکرده‌اند.
محرومیت از تحصیل ناقض اساسی‌ترین حقوق دختران و زنان است. این خطر به حاشیه راندن، خشونت، استثمار و سوء‌استفاده از دختران را افزایش می‌دهد و بخشی از طیف گسترده‌تری از سیاست‌ها و شیوه‌های تبعیض‌آمیز است که زنان و دختران را از زمان به دست گرفتن قدرت در تابستان ۲۰۲۱ توسط طا-لبان، هدف قرار می‌دهند.


سازمان ملل متحد بار دیگر از طا-لبان خواست که از مجموعه اقداماتی که برای محدود کردن برخورداری زنان و دختران افغان از حقوق و آزادی‌های اولیه شان اتخاذ کرده‌اند، عقب نشینی کنند.
یوناما در ادامه بیان داشت: جامعه بین‌المللی آماده حمایت از دولتی است که از همه مردم نمایندگی نموده و به حقوق آن‌ها احترام بگذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا