آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

هشتم مارچ؛

یوناما: صلح در افغانستان بدون مشارکت فعال زنان ممکن نیست

خبرگزاری دید: هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که زنان و دختران با نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض روبرو هستند.

یوناما

هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) امروز سه‌شنبه(١٧ حوت) که مصادف است با هشتم مارچ (روز جهانی زن) در اعلامیه‌ای گفت که زنان در افغانستان برعلاوه خشکسالی و اقتصاد در حال فروپاشی که میلیون‌ها افغان را در قرض و نیازهای بشری فرو برده است، شدیداً از میراث درگیری متاثر شده اند.
دیبورا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: چیزی که ما امروز در افغانستان شاهد آن هستیم یک بحران فاجعه بار است.
وی افزود که وضعیت زنان و دختران به ویژه نگران کننده است، زیرا حقوق آن‌ها و دسترسی شان به فرصت‌ها به طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.
در اعلامیه آمده است: محروم ساختن زنان از حقوق آزادی گشت و گذار، کار، مشارکت در زندگی اجتماعی و تعلیم و تربیه، انکشاف بزرگ اقتصادی را برای کشور محدود می‌کند.
دیبورا لاینز در ادامه افزود: در گفت‌وگو های‌مان با زنان افغان، آن‌ها در مورد اهمیت تعلیم و تربیه دختران و همچنان نیاز به فرصت‌های بعدی برای ادامه تحصیلات عالی و اشتغال صحبت نمودند. برای ترویج فرصت‌های برابر برای زنان و دختران در همه عرصه‌های زندگی شان، کارهای بیشتری باید صورت بگیرد.
یوناما خاطرنشان کرد که ملل متحد در افغانستان به حفاظت و ترویج حقوق زنان و دختران در افغانستان متعهد است.
این سازمان بین‌المللی بیان داشت: هیچ صلح دوامدار، بهبودی یا ثبات بدون سهم‌گیری فعال زنان و مشارکت در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورشان، ممکن نیست.
گفتنی است که در آستانه روز جهانی زن, چندین تن از زنان و دختران در ولایت‌های مختلف کشور به گونه مرموز به قتل رسیده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا