آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

یوناما: طا-لبان به بحران فعلی کرامت و حقوق بشر پایان دهند

خبرگزاری دید: یوناما بار دیگر در آستانه ۷۵امین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر از طا-لبان خواست به کرامت و حقوق برابر مرد، زن و کودک در افغانستان اخترام بگذارد.

هیئت معاونت سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) امروز شنبه(۱۹ قوس) در بیانیه‌ای بار دیگر از طا-لبان خواست به تعهدات مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و زبان مشترک بشریت پایبند باشند.

یوناما می‌گوید همان‌طوری که روز حقوق بشر را گرامی می‌داریم، به یاد داشته باشیم که همه انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و از نظر کرامت و حقوق برابر هستند.

سازمان ملل متحد از طا-لبان خواست که از محدود کردن حقوق اولیه افغان‌ها، به ‌ویژه حقوق زنان و دختران دست بردارند. زیرا کسانی که حکومت می‌کنند در قبال هر زن، مرد، دختر و پسر مسئولیت وظیفوی زیادی دارند.

در بیانیه یوناما آمده است: ما از مقامات حاکم کشور می‌خواهیم که به بحران فعلی کرامت و حقوق بشر پایان دهند.

در همین حال، روزا اوتنبایوا نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان گفت: همه انسان‌ها آزاد به دنیا آمده‌اند و از نظر حیثیت و حقوق با هم برابر هستند، و کسانی که مسئولیت حکومت را بر عهده می‌گیرند، مسئولیت بزرگی در قبال هر مرد، زن و کودک دارند.

یوناما افزوده که به نظر می‌رسد طا-لبان در حال افزایش استفاده از مجازات جسمانی مانند شلاق زدن در محضر عام هستند. این‌ها نوعی از رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است و بنابراین توسط تعدادی از معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، ممنوع است.

فیونا فریزر نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان نیز گفت: اگر رهبران حاکم افغانستان امیدوارند که به دیدگاه و وعده خود مبنی بر یک افغانستان صلح‌‌آمیز و باثبات جامه عمل بپوشانند، باید روی پایه‌های ساختارهای بنیادی سرمایه‌‌گذاری کنند که یک جامعه منسجم را تشکیل می‌‌دهد. قدم اول به رسمیت شناختن کرامت انسانی و حقوق بشر هر زن، مرد، دختر و پسر افغان است.

افغانستان در ۱۰ دسمبر ۱۹۴۸ یکی از ۴۸ کشور اصلی بود که به اعلامیه جهانی حقوق بشر رای داد.

این در حالی است که شلاق زدن و اعدام در محضر عام از سوی طا-لبان در چندین ولایت اجرا شده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا