آخرین اخبارافغانستانجوانانحقوق بشر

یونان: پناهجوی افغانستانی که اشتباهی زندانی شده بود هزاران دالر خسارت دریافت می‌کند

خبرگزاری دید: دولت یونان که یک پناهجوی افغانستانی را به ناحق حدود ٣ سال حبس کرده بود، مجبور به پرداخت هزاران دالر غرامت شده است.

یک پناهجوی افغانستانی که نزدیک به سه سال را پس از متهم شدن به ناحق به قاچاق مهاجران در زندان سپری کرده بود، هزاران دالر غرامت دریافت کرده است.

عاکف رسولی، ۲۵ ساله، پس از ورود به یونان در سال ۲۰۲۰ بازداشت و متهم به هدایت یک قایق در جزیره لسبوس شد.

وکلای او از مرکز حقوقی غیردولتی ( Lesvos LCL) گفته‌اند: دادگاه موافقت کرده که آقای رسولی برای مدتی که به ناحق در زندان مانده غرامت دریافت کند.

وکلای عدلیه اضافه کردند که به او ۱۷ هزار دالر غرامت داده شده است.

رسولی پیش از این در دسمبر ۲۰۲۲ به همراه یک پناهجوی افغانستانی دیگر که به همین جرم متهم و به ۵۰ سال زندان محکوم شده بود، توسط دادگاه تجدیدنظر لسبوس تبرئه شده بود.

بر بنیاد این گزارش، رسولی هنگام خروج از دادگاه گفته است: من در زندان به خاطر جنایتی که مرتکب نشده‌ام، رنج زیادی کشیدم. پول هرگز زمانی را که از من گرفته شده است، پس نمی‌دهد.

قانون یونان در سال ۲۰۱۴ بیان می‌کند که هر مهاجری که متهم به هدایت قایق حامل پناهجویان شود با حداقل ۱۰ سال زندان مواجه می‌شود، حتی اگر ثابت شود که آن‌ها قاچاقچی افراد نیستند و برای عبور از آن پولی دریافت نکرده‌اند.

گفتنی است که این پرونده تنها یکی از هزاران پرونده است، زیرا افرادی که متهم یا محکوم به قاچاق هستند، دومین جمعیت زندانی بزرگ یونان را تشکیل می دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا