آخرین اخبارجهان

یونسکو، اقدامات اسرائیل را اشغال‌گرایانه خواند

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) طی نشستی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای با عنوان «فلسطین اشغال‌شده» که اسرائیل در آن به عنوان«نیروی اشغالگر» معرفی شده را تصویب کرد.
سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، طی ۲۰۱‌اُمین نشست عمومی هیئت مدیره این سازمان، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با عنوان«فلسطین اشغال‌شده» که توسط کشورهای سودان، قطر، عمان، مراکش، لبنان، مصر و الجزایر تهیه شده و اسرائیل در آن به عنوان «نیروی اشغالگر» معرفی می‌شود، در نتیجه یک رای‌گیری تصویب کرد.
به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این قطعنامه با اشاره به این‌که قدس برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان یک شهر مقدس است، خواسته شده تا هرگونه تدبیر و اقدام عملی یا اداری اتخاذ شده توسط «نیروی اشغالگر اسرائیل» برای تغییر ساختار و موقعیت قدس مقدس نامعتبر معرفی و لغو شود.
در این پیش‌نویس همچنین از اسرائیل که به اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل مبنی بر بازرسی بدنی، حفر تونل و به پروژه‌های ساخت‌وساز در قدس ادامه می‌دهد، خواسته شده تا اقدامات مغایر با قوانین یونسکو و سازمان ملل متحد را پایان دهد.
همچنین در آن با اشاره به این‌که محاصره در غزه ادامه دارد، در ساخت مدارس و مراکز آموزش با مشکلات روبه‌رو می‌شود و بازرسی هنگام ورود و خروج از این منطقه نیز ادامه دارد و این غیر قابل قبول است؛ دبیر کل یونسکو برای برگزاری نشست در ارتباط با این موضوع و بازگشایی نمایندگی این سازمان در غزه فراخوانده شده است.
در رای‌گیری این پیش‌نویس ۲۲ کشور از جمله برزیل، چین، روسیه و سویدن رای موافق دادند و ۱۰ کشور از جمله امریکا، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و هالند نیز رای مخالف دادند. همچنین ۲۳ کشور دیگر از جمله فرانسه و جاپان نیز رای ممتنع دادند.
گفتنی است در مصوبه‌ای که توسط یونسکو در اکتبر سال گذشته به تصویب رسید، آمده بود، حفاری‌های غیرقانونی اسرائیل در مجاورت مسجدالاقصی نگران‌کننده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا