آخرین اخبارآزادی بیانجهانحقوق بشررسانه‌ها

یونسکو از قتل ۸۶ خبرنگار در سال گذشته میلادی خبر داد

خبرگزاری دید: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) در گزارشی جدید گفته که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۶ خبرنگار و کارمد رسانه‌ای در جهان کشته شده است.

در این گزارش یونسکو که به تاریخ ۱۶ جنوری منتشر شد، بر آورد شده که در سال ۲۰۲۲ میلادی به صورت میانگین در هر روز چهار روز یک خبرنگار کشته شده است.

آدری ازولی منشی عمومی یونسکو با نشر بیانیه‌ای گفته که در ۸۶ درصد موارد قتل خبرنگاران، هیچ کسی به عدالت کشانده نشده است.

در بیانیه آمده است: «پس از چند سال پیهم کاهش در کشتار خبرنگاران، افزایش جدید در شمار خبرنگارانی که در ۲۰۲۲ کشته شدند، نگران‌کننده است».

این در حالی است که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی به‌گونه اوسط سالانه ۵۸ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده بودند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد گفته است که با توجه به وضعیت موجود، «هیچ جای امنی برای خبرنگاران وجود ندارد، حتا در اوقات شخصی آنان».

در این گزارش از انتقام‌جویی به خاطر گزارش‌دهی از جرایم سازمان‌یافته، منازعات مسلحانه یا افزایش افراط‌گرایی و پوشش مسایل حساس چون فساد، جرایم محیط زیست، سوءاستفاده از قدرت و تظاهرات از عوامل عمده کشتار خبرنگاران برشمرده شده است.

یونسکو گفته است که ۴۴ مورد که بیشتر از نصف موارد کشتار خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ است، در امریکای لاتین و کشورهای کاراییب صورت گرفته است.

مکسیکو به‌عنوان مرگ‌بارترین کشور برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۹ مورد کشتار خبرنگاران را داشته و سپس اوکراین که درگیر جنگ با روسیه است، با ۱۰ مورد و هایتی با نه مورد مرگ خبرنگاران، در صدر قرار دارند.

پیشتر گزارشگران بدون مرز با نشر گزارشی در پایان سال ۲۰۲۲ گفته بود که افغانستان پس از عراق و‌ سوریه، خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران است.

به گزارش آن سازمان طی دو دهه گذشته، ۸۰ درصد از مرگ‌ومیرهای خبرنگاران و‌ کارمندان رسانه‌ای در ۱۵ کشور از جمله سوریه، عراق و افغانستان رخ داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا