آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاستصلح

یک گام تا انتخابات؛ شنبه سرنوشت ساز فرا رسید!

در این وضعیت گفته می‌توانیم که طالبان تحرکاتی را مبنی بر متشنج ساختن روند انتخابات خواهند داشت، اما هیچ‌گاه نخواهند توانست حصاری را که نیروهای امنیتی برای امنیت انتخابات و رای‌دهندگان ایجاد کرده‌اند، بشکنند

عکس آرشیفی است

بالاخره پس از دو ماه، پیکار‌های انتخاباتی بین چندین نامزد مطرح پایان یافت و در این مدت آنان تلاش کردند تا برنامه‌ها و راه‌حل‌های بحران افغانستان را با مردم شریک کنند. این رقابت‌ها اما محدود به چند نامزد بود و دیگران به‌دنبال بهره‌گیری از این کارزار‌ها و کنار رفتن به نفع یکی از نامزدان پیشتاز بودند.
در این میان، محمد اشرف غنی با تبلیغات وسیع و راه‌اندازی برنامه‌های کمپاینی گسترده در اکثر نقاط افغانستان تلاش کرد تا بهتر از دیگران حرف‌ها و برنامه‌های خود را مردمی کند و برای ۵ سال دیگر خط مش خود را دنبال نماید.
از سویی هم، رحمت‌الله نبیل نیز گردهمایی‌های گسترده‌ای را در نقاط مختلف افغانستان برگزار کرد و برنامه‌های خود را با مردم شریک ساخت.
در کنار آن، عبدالله عبدالله رییس تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز از جمله نامزدانی بود که گردهمایی‌های وسیعی را در سطح کشور برگزار و تلاش کرد تا دیدگاه مردم را به خود جلب کند و با آنکه در ۵ سال گذشته سمت رییس اجرایی حکومت وحدت ملی را بر عهده داشت، اما انتقاد بیشتر متوجه وی بود که چرا هیچ‌گونه جهش و عملکرد برنامه محور در این مدت از خود نشان نداده است؟
گلبدین حکمتیار نیز در کنار دیگر نامزدان سخنرانی‌های وسیعی بیشتر در محدوده کابل راه‌اندازی کرد و خود را رییس جمهور افغانستان اعلام نمود. حکمتیار اما در چندین گفتار خود به وضاحت اعلام کرد که او رای اکثریت مردم را با خود دارد و اگر در انتخابات تقلب شود، به سنگر برمی‌گردد، حرفی که انتقادهای تند داخلی و خارجی را به همراه داشت.
در همین حال، قرار است فردا (شنبه ۶ میزان) چهارمین انتخابات ریاست جمهوری در سراسر افغانستان برگزار شود. این انتخابات در حالیکه با مخالفت‌های تند برخی سیاسیون همراه است و آن را آغاز بحران دیگر می‌دانند، ولی به‌نظر می‌رسد که اکثر مردم افغانستان می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و برای انتخاب رییس جمهور جدید سهم بگیرند. با این حال اما مردم در کنار سایر نارسایی‌ها بیشتر از ناحیه نبود امنیت و تقلب نگران هستند.
به صراحت می‌توان گفت که همزمان با گفت‌وگوهای صلح، طالبان با تشدید حملات شان بیشتر به‌دنبال امتیازگیری بودند، اما لغو این مذاکرات از سوی ترامپ و تشدید حملات نیروهای امنیتی بر علیه جنگجویان این گروه در سراسر کشور ضربه مهلکی بر پیکر طالبان بود که تلفات زیادی را متقبل شدند.
به تازگی طالبان در اعلامیه‌ای از شرکت مردم در انتخابات هشدار داده و گفته‌اند که مردم نباید در انتخابات شرکت کنند، زیرا مراکز رای دهی هدف حملات آنان قرار خواهد گرفت. در مقابل نهادهای امنیتی کشور از آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات خبر داده و می‌گویند که حدود ۷۰ هزار نیروی امنیتی در مراکز رای‌دهی و ساحات مربوطه توظیف شده است و مردم می‌توانند با خاطر آرام به پای صندوق‌های رای بروند و به نامزد دلخواه خود رای دهند. در این وضعیت گفته می‌توانیم که طالبان تحرکاتی را مبنی بر متشنج ساختن روند انتخابات خواهند داشت، اما هیچ‌گاه نخواهند توانست حصاری را که نیروهای امنیتی برای امنیت انتخابات و رای‌دهندگان ایجاد کرده‌اند، بشکند.
در مورد تقلب هم باید گفت، با آنکه در انتخابات‌های گذشته مشکلاتی وجود داشته که از جمله تاخیر در گشایش تعدادی از مراکز و محلات رای‌دهی و باز نشدن تعدادی مراکز و محلات رای‌دهی، تکمیل نبودن فهرست رای‌دهندگان، نرسیدن دستگاه بایومتریک به برخی محلات، حاکمیت زورمندان محلی در برخی مراکز و محلات رای‌دهی و بلد نبودن کارمندان کمیسیون به استفاده از بایومتریک، از مسایلی است که در انتخابات ۲۸ میزان سال گذشته به‌وقوع پیوست.
با این حال اما، مسئولان پیشین کمیسیون انتخابات به‌خاطر تقلب‌ها و نارسایی‌ها هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برند و این خود می‌تواند هشداری برای مسئولان فعلی کمیسیون‌های انتخاباتی باشد. انتظار می‌رود که در انتخابات روز شنبه، در حالی که اصلاحاتی نیز در کمیسیون‌های انتخاباتی انجام شده، مسئولان کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی باید به‌گونه بی‌طرف و شفاف مواد انتخاباتی را در مراکز رای‌دهی برسانند و خالی‌گاه انتخابات سال گذشته را پر نمایند.
بدون شک حرکت‌ها و تحرکاتی مبنی بر تقلب در انتخابات پیشرو انجام خواهد شد و کسانی در تلاش هستند تا تقلب کنند، ولی کمیسیون‌های انتخاباتی، نهادهای ناظر، ناظران بین‌المللی و جامعه‌جهانی باید در این امر نظارت دقیق و بی‌طرف داشته باشند تا یکبار دیگر افغانستان به‌سوی بحران کشانده نشود و سناریوی انتخابات ۲۰۱۴ تکرار نگردد.

نویسنده

سید الیاس احمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا