آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشر

جنگ‌های پسا-۱۱ سپتمبر امریکا؛

۳۷ میلیون تن بی‌جا شده و ۸۰۱ هزار تن جان باختند

یافته‌های یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که دست‌کم ۳۷ میلیون نفر در نتیجه جنگ‌های پسا-۱۱ سپتمبر ایالات متحده در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالیا، فلیپین، لیبیا و سوریه بی‌جاشده‌اند. تنها در جنگ افغانستان به رهبری ایالات متحده، ۲.۱ میلیون تن از این کشور فرار کرده‌اند در حالی ۳.۲ میلیون نفر بی‌جاشده داخلی داشت.

به گزارش خبرگزاری دید، انستیتوت مطالعات بین‌المللی دانشگاه براون در گزارشی به تازگی گفته است که جنگ‌های پسا-۱۱ سپتمبر ایالات متحده دست‌کم ۳۷ میلیون نفر را در افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالیا، فلیپین، لیبیا و سوریه بی‌جا کرده است.
در گزارش این نهاد آمده است: « آوارگی همچنین باید در هرگونه استفاده احتمالی آینده از نیروی نظامی توسط ایالات متحده یا دیگران باید نقش اساسی را داشته باشد. در نهایت، آوارگی ۳۷ میلیون نفر – و شاید حدود ۵۹ میلیون نفر – این سوال را مطرح می‌کند که چه کسی مسئولیت جبران خسارات وارده به آوارگان را بر عهده دارد».
گزارش همچنان بیان می‌کند که ۲۵.۳ میلیون نفر پس از آوارگی دوباره به خانه‌های شان یا یک مکان امن برگشته‌اند، اما اثرات و ترامای بی‌جاشدگی همچنان باقی است.
گزارش می‌افزاید: «در سال ۲۰۰۰ میلادی، یک سال قبل از شروع جنگ به رهبری امریکا، ۴.۴ میلیون پناه‌جوی افغان در خارج از کشور بودند با بیش از ۷۵۸ هزار بی‌جاشده داخلی».
بر بنیاد این گزارش، از زمان شروع جنگ به رهبری امریکا در افغانستان، دست‌کم ۲.۱ میلیون نفر از این کشور فرار کرده‌اند و ۳.۲ میلیون تن دیگر در داخل کشور آواره شدند و تا سال ۲۰۱۹ میلادی، بی‌جاشدگان داخلی به ۳ میلیون نفر رسید.
گزارش تأکید می‌کند که دخالت ایالات متحده در کشورهای مذکور، مخرب‌ترین و وحشتناک‌ترین آسیب را بر مردم وارد نموده است.
طبق این گزارش، از زمان آغاز جنگ امریکا در افغانستان، عراق، سوریه، پاکستان و یمن ۷۷۰ تا ۸۰۱ هزار غیرنظامی و جنگجو جان‌های خود را از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا