آخرین اخبارافغانستانسیاست

‌انتخابات مجدد از سوی خبرنگاران برای حضور در جرگه مشورتی رد شد

درست یک هفته قبل بود که بیش از ۱۵۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای در یک انتخابات ۱۵ نفر را به نمایندگی از خبرنگاران و رسانه‌ها برای اشتراک در جرگه مشورتی گزینش کردند، ولی اکنون وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته که باید این روند دوباره اجرا شود.

درست یک هفته قبل بود که بیش از ۱۵۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای در یک انتخابات ۱۵ نفر را به نمایندگی از خبرنگاران و رسانه‌ها برای اشتراک در جرگه مشورتی گزینش کردند، ولی اکنون وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته که باید این روند دوباره اجرا شود.
خبرنگارانی که در آن روند گزینش حضور داشتند اما این تصمیم وزارت اطلاعات و فرهنگ را نمی‌پذیرند.
روز دوشنبه هفته گذشته، برخی خبرنگاران از میان ۲۳ نامزد ۱۵ نفر را که شامل ۱۰ مرد و ۵ زن می‌شود، برای اشتراک در لویه جرگه مشورتی گزینش شد، ولی در این میان نماینده برخی رسانه‌ها حضور نداشته و از این تصمیم اطلاعات و فرهنگ حمایت خواهند کرد.
معصومه بهار، نرگس هورخش، اسدالله بهنود، نصرت الله منصور، فرهاد امانی، شاپور فرهمند، الیاس نواندیش، سمن نوری، ناهید بشردوست، نورالله شایان، سید شفیع کمال، علی رضایی، شکیب الله ثانین، سید حسن حسینی و علقا دانش از کسانی بودند که هفته گذشته از سوی خبرنگاران به عنوان نماینده در جرگه مشورتی صلح انتخاب شدند.
اکنون وزارت اطلاعات‌وفرهنگ با ملغی اعلام‌کردن انتخابات قبلی، تاکید کرده است که امروز (یکشنبه ۲۵حمل) انتخابات مجدد برای تعیین نمایندگان خبرنگاران برای عضویت در لویه‌جرگه مشورتی صلح برگزار می‌شود.
اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ اما با واکنش کمیته هماهنگی خبرنگاران افغان مواجه شد.
کمیته‌هماهنگی خبرنگاران که به تازگی از سوی جمعی از خبرنگاران ایجاد شده‌است؛ انتخابات امروز را تحریم کرده و از خبرنگاران خواسته تا از شرکت در این انتخابات خود داری کنند.
باعث حیات از اعضای کمیته هماهنگی خبرنگاران، گفت که برخی نهادها به بهانه‌ اینکه ۵۰درصد از نمایندگان را باید بانوان تشکیل دهد، برخلاف میل خبرنگاران می‌خواهد انتخابات را مجدداً برگزار کند.
آقای حیات اضافه کرد که خبرنگاران افغان اما با توجه براینکه برخی دست‌های پُشت‌صحنه به بهانه‌ برگزاری انتخابات در تلاش محو داعیه برحق خبرنگاران می‌باشند؛ انتخابات امروز را تحریم کردند.
او خاطر نشان کرد که هیچ خبرنگار رسالت‌مند در انتخابات امروز شرکت نخواهد کرد.
حیات همچنین یادآور شد، شب گذشته آنان در جلسه‌ای با سران کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح خواستار شده اند تا به نمایندگانی که از طریق انتخابات شفاف میان بیش از ۱۵۰ خبرنگار انتخاب شده اند، مشروعیت بدهند.
او اضافه کرد که اکنون خبرنگاران مرکز انتظار دارند تا مسئولین برگزاری این جرگه از این فهرست حمایت کنند و داعیه بر حق خبرنگاران را که در تمامی عرصه‌ها به صورت رسالتمند در کنار نهادهای دولتی قرار گرفته‌اند، قربانی خواسته‌های شخصی افراد نکنند.
با این همه، در انتخاباتی که برخی خبرنگاران حوزه مرکز راه‌اندازی کرده بودند، خیلی از رسانه‌ها و خبرنگاران حضور نداشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا