آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانفرهنگ و دانش

‌عید چیست و چرا آن را تبریک بگوییم؟

ماه رمضان و ریاضت نفسانی آن، قلوب انسان‌ها را صیقل نموده و به فطرت پاک‌شان عودت می‌دهد. به همین دلیل آخر رمضان را عید فطر نامیده‌اند

عید فطر در لغت به معنی بازگشت به فطرت است. انسان‌ها بر اساس فطرت شان پاک و بی‌آلایش آفریده شده‌اند اما عدم مدیریت درست، آن‌ها را به فساد و آلودگی‌ها می‌کشاند؛ لذا ماه رمضان و ریاضت نفسانی آن، قلوب انسان‌ها را صیقل نموده و به فطرت پاک‌شان عودت می‌دهد. به همین دلیل آخر رمضان را عید فطر نامیده‌اند. حکما و فلاسفه اسلامی در تعریف روح یا نفس معتقدند: «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا» یعنی با دمیدن روح در جسم است که عامل بقا و ارزش آن می‌شود، اما شناخت روح و نفس به وسیله عقل ممکن نیست؛ چرا که نفس و روح با تجربه و آزمون که ابزارهای شناخت عقلانی است مُیَسر نمی‌باشد. تنها قبول قول خدا و پیام پیامبران است که انسان‌ها را بر آن باورمند و معتقد می‌سازد. آموزه‌های دینی تاکید دارد که: با جدا شدن روح از بدن، جسم انسان‌ها به اصل خود که همانا ماده است بر می‌گردد و اگر تاخیر و غفلت در به خاک سپاری آن به خرج دهید، جسم بی‌روح به یک ماده متعفن مبدل می‌شود که تحمل آن برای هیچ یک از وارثان میت قابل پذیرش نخواهد بود. انتقال میت به خانه خاکی آن آغاز زندگی بعد از مرگ او است که آن را عالم برزخ می‌نامند. لذا خلا تعریف زندگی بعد از مرگ باعث شده است تا پیام ادیان الهی همه در دنیا متوقف گردند. پیامبر اسلام به روزه داران توصیه می‌فرمودند که در آخر شب‌های رمضان از تنهایی عالم برزخ و فشارهای روحانی آن به خدا متوسل شده و به الطاف او پناه ببرید.

چنانچه خود می‌فرمود: سبحانک یا لا اله الا انت. الغوث خلصنا من النار یا رب.

آموزه‌های دینی بر امت مسلمان می‌فهماند که هر حکم دینی حاوی یک پیام نجات بخش است که اگر درست عمل نشود آن حکم دینی بی‌محتوا شده و به یک نمایش فیسبوکی اغفال اجتماعی مبدل خواهد شد.

چنانچه حکم روزه سوق دادن روزه دار به تقویت حس همدردی و همگرایی و رسیدن به عید یعنی فطرت پاک بشری است و حکم حج یعنی سوق دادن حجاج با کفن سفید به سوی خدا و بیزاری و دلکندگی از دنیا و ملحقات آن است.

امیدوارم با گرفتن پیام‌های مقدس دینی از توقف و نمایش به امور غیر مقدس نجات یافته و به فرشته‌های آسمانی ملحق شویم.

عودت شما روزه داران به فطرت پاک تان مبارک باد!

نویسنده

داکتر دانش بختیاری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا