آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

‌فرمول افغانستان-پکن

خروج ایالات متحده از افغانستان باید به عنوان یک موهبت برای چین عمل می کرد زیرا مانع سر راه پروژه های اقتصادی و سیاسی این کشور در منطقه برداشته شد

دیلی تایمز
وانگ یی وزیر امور خارجه چین در اوایل ماه جاری در نشست فوق‌العاده سران جی-۲۰ درباره افغانستان پیشنهاد تعامل چهارجانبه با افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان را داد.
وانگ یی که به نمایندگی از رییس جمهور شی جین پینگ در این اجلاس شرکت کرد، بر ضرورت ادامه حمایت‌های بشردوستانه از مردم افغانستان تاکید کرد. او گفت که کمک‌های بشردوستانه، واکسین‌های کرونا و تجهیزات پزشکی باید در عین احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان ادامه یابد.
او خواستار مشارکت همه گروه‌های افغان و حمایت از مردم افغانستان شد تا بتوانند مستقل مسیر توسعه خود را انتخاب کنند. او اظهار داشت سازمان ملل باید به عنوان کانال اصلی برای ارتقای صلح در افغانستان و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور باشد.
اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که طا-لبان از زمانی که در کابل به قدرت رسیده‌اند حتی یک قدم هم برنداشته‌اند تا جامعه جهانی را متقاعد کنند که آن‌ها واقعا رفتار خود را تغییر داده‌اند. از آنجایی که فاصله دولت آنها از فراگیر شدن زیاد است، وضعیت اسفبار اقلیت‌های قومی و مذهبی همچنان ادامه دارد.
بحران اقتصادی حاکم و فاجعه انسانی در کمین باعث نگرانی در سراسر جهان شده است. شرکت کنندگان در اجلاس سران جی-۲۰ که اخیراً برگزار شد توافق کردند که برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در افغانستان حتی اگر به معنای هماهنگی تلاش‌ها با طا-لبان باشد با یکدیگر همکاری کنند.
اما رقابت‌های سیاسی بین کشورهای جهان و منطقه نیز مانع بزرگی در راه حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان است. خروج ایالات متحده از افغانستان باید به عنوان یک موهبت برای چین عمل می کرد زیرا مانع سر راه پروژه های اقتصادی و سیاسی این کشور در منطقه برداشته شد. اما خروج ایالات متحده از افغانستان نگرانی‌های پکن را چند برابر کرده است.
نگران کننده ترین احتمال برای چین در مورد افغانستان، حضور تروریست‌های گروه ترکستان شرقی در آن کشور است. ادعای داعش مبنی بر استفاده از یک تروریست قومی اویغور از سین کیانگ چین به عنوان یک مهاجم انتحاری در انفجار مسجد شیعیان در کندز، ترس پکن از انتشار تروریزم را از افغانستان تایید کرد.
جدا از این واقعیت‌های تلخ، قدرت های جهانی موظفند در محیط تغییریافته پس از خروج ایالات متحده از افغانستان برای تقویت همکاری‌های جهانی مسئولانه عمل کنند.
پیشنهاد وزیر امور خارجه چین برای هماهنگ سازی میکانیزم کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان و مقابله با تهدید تروریزم در آن کشور باید به عنوان یک نمونه آزمایشی برای همسو شدن‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا