آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

امریکا با ترک افغانستان چه از دست داد؟

دولت افغانستان، به‌ویژه در دوران ریاست ‌جمهوری اشرف غنی، در قبال درخواست‌های نظامی ایالات‌متحده سازگار بود، زیرا به شدت به حمایت و کمک ایالات متحده وابسته بود

امریکا

 

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
چهارده سال پس از کسب لقب قوی‌ترین سلاح غیرهسته‌ای که تا به حال ساخته شده است «مادر بمب‌ها (MOAB)، ارتش ایالات متحده سرانجام فرصتی یافت تا این سلاح را در میدان نبرد آزمایش کند. در اپریل ۲۰۱۷، مقامات اطلاعاتی امریکا هسته بزرگ داعش خراسان را که در یک مغاره در ولایت ننگرهار پنهان شده بود، ردیابی کردند.
مادر بمب‌ها از زمان رونمایی‌اش در سال ۲۰۰۳، تا آن زمان به دلیل نگرانی‌ها در باره تلفات غیرنظامیان عملاً در میدان نبرد آزمایش نشده بود. با این حال، اعتقاد بر این بود که این هسته به اندازه کافی دور است تا بتوان با مادر بمب‌ها آن را هدف قرار داد. بر اساس ارزیابی‌های اولیه وزارت دفاع افغانستان و گزارش رسانه‌های محلی، این انفجار غافل‌گیر کننده به راحتی این مغاره را درنوردید و دست‌کم ۳۶ نفر را از بین برد؛ بدون این‌که به غیرنظامیان آسیبی وارد شود. (دولت ایالات متحده هرگز ارزیابی خود را از خسارت آن منتشر نکرد.) برای پنتاگون، این چیزی بیش از یک حمله ساده علیه تروریست‌ها بود؛ بلکه امکان‌سنجی سیستم‌های تسلیحاتی تازه ‌توسعه‌یافته امریکا را نشان داد.
افغانستان از بسیاری جهات میدان نبرد ایده‌آل برای آزمایش این فناوری جدید نظامی بود. برخلاف عراق و سوریه، بیشتر نبردها در مناطق روستایی یا کوهستانی با کم‌ترین تجمع غیرنظامیان اتفاق افتاد. استفاده از مادر بمب‌ها در نزدیکی مراکز شهر، بر مبنای قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود، زیرا این امر باعث تلفات غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های حیاتی می‌شود.
دولت افغانستان، به‌ویژه در دوران ریاست ‌جمهوری اشرف غنی، در قبال درخواست‌های نظامی ایالات‌متحده سازگار بود، زیرا به شدت به حمایت و کمک ایالات متحده وابسته بود. با این حال، خروج امریکا از افغانستان ممکن است بر آمادگی ارتش این کشور برای جنگ‌های آینده تأثیری نداشته باشد.
جاستین برانک پژوهشگر فناوری هوایی در مؤسسه خدمات متحد سلطنتی در بریتانیا می‌گوید: «در حالی که درگیری در افغانستان امکان آزمایش و توسعه سریع قابلیت‌های ارتباطی و سلاح‌های دقیق را فراهم کرد، اما طا-لبان از قابلیت‌های هوایی استفاده نکردند.» در صورت درگیری تهاجمی با یک دشمن همتا مانند روسیه یا چین، این موازنه کاربرد محدودی خواهد داشت.
برانک می‌گوید: «مزایای پهپادها برای مثال در زمینه دشمنی که می‌تواند ارتباط بین اپراتور و هواپیما را قطع کند، بی‌فایده می‌شود».
چین که از زمان رویارویی با ویتنام در دهه ۱۹۷۰ درگیر کدام جنگ نظامی بزرگ نبوده است، ثابت کرد که یک ارتش قوی ممکن است حتی به میدان آزمایش فعال نیازی نداشته باشد. پکن با آزمایش یک موشک مافوق صوت که کره زمین را دور زد، پنتاگون را شوکه کرد. و در خود ولایت سین کیانگ، ارتش آزادی‌بخش خلق به تازگی دو ناو هواپیمابر ساخته است که ویژگی‌های متمایز ناوهای امریکایی را دارند – تا احتمالاً مکان‌یابی، ردیابی و از بین بردن ارزشمندترین دارایی نیروی دریایی ایالات متحده را در هر جنگ آتی تمرین کنند.

نویسنده

توماس ماچ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا