آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهم

عطا‌محمد‌نور: شهید‌ استاد‌ربانی دولت را مال‌مردم و در خدمت آنان می‌پنداشت

خبرگزاری دید: عطا محمد نور رهبر جمعیت اسلامی و عضو ارشد شورای عالی مقاومت ملی برای نجات به مناسبت فرارسیدن سیزدهمین سال‌روز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی در پیام خود به همین مناسبت گفته است: در عصر مقاومت به عنوان رهبر مدبر، با درایت عمل کرد و شجاعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور دفاع نمود. او با نگاه عدالت باورانه و با تاکید بر اینکه افغانستان خانهٔ مشترک همه باشندگان آنست، دولت را مال مردم و در خدمت آنان می‌پنداشت.

عطا‌محمد‌نور: شهید‌ استاد‌ربانی دولت را مال‌مردم و در خدمت آنان می‌پنداشت

ابتدای پیام

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم
مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا

فرا رسیدن سیزدهمین سال‌روز شهادت پیشوای خردمند، سیاست‌مدار حکیم، رهبر جهاد و مقاومت، رییس جمهور پیشین دولت اسلامی و شهید صلح، پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی را تسلیت عرض می‌کنم.

سیزده‌ سال از عروج ملکوتی آن پیشوای خردمند، سیاست‌مدار حکیم، عالم و دانشمند حلیم، مجاهد وارسته و شجاع سپری شد. در این سال‌ها جای خالی او همیشه محسوس بود و است. او از دانشگاه و محیط آکادمیک مبارزه را شکل داد و به محوری مبدل گردید که سرانجام رهبری جریان سیاسی جمعیت اسلامی را عهده دار شد و در عصر جهاد بخوبی درخشید و در سراسر افغانستان جبهات فعال، متحرک و پویا را رهبری کرد.

در پیروزی جهاد نقش جمعیت اسلامی را نیز پر رنگ حفظ کرد و در تاسیس دولت اسلامی با حکمت برخورد نمود. سپس در راس دولت اسلامی، مشروعیت دولت را در دشوار ترین شرایط حفظ نمود و برای بقای آن در برابر همه دسایس ایستادگی نمود. کوه به کوه، دره به دره و شهر به شهر ایستادگی نمود و اما اجازه نداد که کشور به کام تروریزم فرو بپاشد و مشروعیت دولت اسلامی، خلع گردد.

در عصر مقاومت به عنوان رهبر مدبر، با درایت عمل کرد و شجاعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور دفاع نمود. او با نگاه عدالت باورانه و با تاکید بر اینکه افغانستان خانهٔ مشترک همه باشندگان آنست، دولت را مال مردم و در خدمت آنان می‌پنداشت.
استاد با بجا گذاشتن سنت نیکوی انتقال مسالمت آمیز قدرت، به همه رفتارهای خشونت‌بارِ دستیابی به قدرت که در پی آن پدر‌ پسر و برادر، برادر را در رسیدن به مقام‌ها، می‌کشت و کور می‌کرد، پایان بخشید و در واقعیت امر او بنای مردم‌سالاری را در کشور نهاد.
رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان در عصر مردم‌سالاری در کنار تقویت دولت، به مجلس نمایندگان رفت و در تدوین قوانین سهم برازنده ایفاکرد و در تشکیل ائتلاف‌ها در کنار دیگر جریان‌های سیاسی نقش بارز ایفا نمود. او همچنین پایان معضل کشور را در رسیدن به صلح دایمی و تامین ثبات، می‌پنداشت و به همین اساس، مسوولیت شورای عالی صلح را بدوش گرفت و در جریان این ماموریت سنگین، هدف توطیه عناصر متحجر و خون‌آشام قرار گرفت و به شهادت رسید.
شهید صلح نقشه‌ی راه آینده میهن را در مشارکت همه اقوام کشور در ساختار افقی و عمودی قدرت می‌دانست و باور داشت که باید ساختار نظام کشور از متمرکز به پارلمانی عوض شود تا از تمرکز قدرت در دست یک شخص که عامل فساد و انحصار می‌گردد، جلوگیری شود. متاسفانه زندگی مجالش نداد که به تحقق این هدف برسد. اما ما به عنوان پیروان او به این امر متعهد هستیم و خود را مکلف به تطبیق آن می‌دانیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا