آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش تحلیلی

خواست حکومت سرپرست از تاجران داخلی و خارجی در سرمایه گذاری روی تولید برق

خبرگزاری دید: مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس وزیران حکومت سرپرست در “کنفرانس ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری انرژی برق افغانستان” در کابل گفت که افغانستان ظرفیت خوب تولید برق و انرژی را دارد و تاکید کرد که باید از فرصت‌ها در این بخش استفاده شود.

معاون سیاسی رییس وزیران نیز بیان داشت که حکومت تلاش می‌کند به گونه‌ی تدریجی از منابع داخلی انرژی مورد نیاز افغانستان را تامین کند.

مولوی عبدالکبیر نیز افزود که مهار آب از اولویت‌های کاری حکومت است به دلیل این که افغانستان با خشکسالی روبرو است و باید آب‌های کشور مدیریت و در بخش پیشرفت زراعت از آن کار گرفته شود.

معاون سیاسی رییس وزیران حکومت سرپرست با پر اهمیت خواندن این نشست در بخش رسیدن افغانستان به خودکفایی در عرصه تولید انرژی برق افزود که تلاش می‌شود تا زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به ویژه برق در افغانستان فراهم شود.

در همین حال عبدالباری عمر، رییس عمومی اجرایی شرکت برشنا با تاکید بر اینکه برق تضمین کننده ترقی و پیشرفت برای مردم است، افزود که این اداره تلاش می‌کند تا گام‌های موثری را جهت بهبود روند برق رسانی برای مردم در سطح کشور بردارد.

او بیان کرد که با تلاش‌های زیاد هنوز هم بسیاری از مناطق دور دست به شمول برخی از ولسوالی‌ها، مردم به برق دسترسی ندارند.

رییس عمومی اجرایی شرکت برشنا نیز افزود که تلاش می‌شود تا تمام مناطق افغانستان به برق وصل شود. به گفته‌ی او، از طریق واردات ۲ هزار میگاوات برق از کشورهای همسایه به شمول پروژه تاپ که ۵۰۰ کیلو ولت برق ترکمنستان را به افغانستان وارد می‌کند، امیدوارند که مشکلات کمبود برق در این مسیر رفع خواهد شد.

عمر نیز اطمینان داد که احتمال می‌رود تا دو سال آینده کمبود برق در افغانستان تا حدی حل خواهد شد و افزود در حال حاضر فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق در کشور وجود دارد.

باوجود شکایت‌های شهروندان از کمبود برق در کابل، رییس اجرایی شرکت برشنا در این برنامه نیز افزود که در یک ماه گذشته، تلاش شده تا پرچاوی برق کابل از ۱۲ ساعت به ۶ ساعت کاهش یابد.

آقای عمر هم‌چنین گفت که به زودی روند تبدیل میترها را آغاز می‌کند و میترهای هوشمند جایگزین میترهای قبلی خواهد شد. او افزود که این روند را در نخست از پارک‌های صنعتی کابل آغاز خواهند کرد.

رییس عمومی اجرایی شرکت برشنا نیز تصریح کرد که هنوز هم ۲۰ میلیارد پول این شرکت بالای اعضای حکومت پیشین و اداره‌های دولتی باقی مانده است.

در همین حال نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت نیز بیان داشت که کمبود برق در افغانستان، مشکلات زیادی را به صنعت‌کاران و فابریکه‌داران بوجود آورده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت علاوه کرد که قانون پارک‌های صنعتی توشیح شده و به زودی روند توزیع زمین به فابریکه‌داران و صنعت‌کاران آغاز می‌شود.

به گفته‌ی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، با آغاز این روند، فعالیت کارخانه‌ها در سطح کشور دو برابر می‌شود و نیاز به برق نیز افزایش می‌یابد.

سرپرست این وزارت نیز افزود که برای ۸۰۰ شرکت زمین توزیع خواهد شد که هر شرکت ۸۰ تا ۱۰۰ میگاوات برق ضرورت خواهد داشت.

عزیز با بیان اینکه ۵۲ پارک صنعتی در کشور فعالیت دارد، از سایر سرمایه‌گذاران و صعنت‌کاران داخلی نیز خواست که به هدف سرمایه‌گذاری روی منابع مختلف در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

این کنفرانس در حالی از سوی شرکت برشنا برگزار شده که پیش از این نیز بارها شکایت‌های نسبت به کمبود برق در سطح کشور به ویژه پایتخت وجود داشته اما مسئولان حکومت گفته که در تلاش حل این مشکل هستند.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا