آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوتحلیلترجمهجهانسیاستمنطقه

ریاکاری واشنگتن؛ اراده باکو و هشدار به ایروان

ترجمه و تلخیص: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: رییس‌جمهور علی‌اف رفتار آمریکایی‌ها را به وضوح توصیف کرد: «چون فعالیت‌های تجاوزکارانه آن‌ها در افغانستان آغاز شده بود، جنگ اشغال آغاز شده بود و آن‌ها به ما نیاز داشتند. تا زمانی که آن‌ها در افغانستان بودند، این تحریم‌ها سالانه توسط رییس جمهور ایالات متحده لغو می‌شد. وقتی آن‌ها از افغانستان فرار کردند، درست جلوی چشم همه دنیا، این تحریم‌ها دوباره علیه ما اعمال کردند، آیا در این مورد ناسپاسی وجود دارد یا خیر؟!»

ریاکاری واشنگتن؛ اراده باکو و هشدار به ایروان

در ۴ اکتوبر، الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان، در دیدار با ساکنان جبرئیل[۱]، سیاست‌های ایالات متحده و سایر کشورهای غربی را مورد انتقاد قرار داد. وی به ویژه بر اقدامات مخرب امریکا در خصوص احیای تمامیت ارضی و حاکمیت آذربایجان بدون رضایت غرب تاکید کرد. الهام علی اف گفت: “دستاوردهای امروز کشورمان، شکست بزرگی برای به اصطلاح «خیرخواهان» آذربایجان است.”

ریاکاری امریکا، معیارهای دوگانه غرب
رییس جمهور آذربایجان، با تأکید بر این‌که آذربایجان باید صرفاً به توان خود متکی باشد و تحت‌تاثیر هیچ‌گونه وعده، سخنان تملق‌آمیز و اظهارات دروغ قرار نگیرد، تصریح کرد: “امروز روز ماتم است، روز غم و اندوه نیروهای ضد آذربایجان است. چگونه ممکن است آذربایجان بدون اجازه، بدون درخواست از کسی، بدون ترس از کسی، بدون در نظر گرفتن احدی، حقوقش را اعاده کند؟ با قدرت خودش، سپاس از فداکاری‌های فرزندانش. آن‌ها نمی‌توانند به خاطر این ما را ببخشند و امروز از طرف امریکا تحریم می‌شویم، بعد میایند و می‌گویند بیایید دوستی‌مان را تقویت کنیم.”
او با یادآوری این‌که امریکا در سال ۱۹۹۲ و در زمانی که آذربایجان در حال از دست دادن سرزمین‌هایش بود، تحریم‌هایی را علیه جمهوری آذربایجان اعمال کرد. (این تحریم‌ها در سال ۲۰۰۱ لغو شد.)
لازم به ذکر است که در سال ۱۹۹۲ کانگرس امریکا بند تحریک‌آمیز ۹۰۷ را به عنوان “حمایت از قانون آزادی” تصویب کرد که ایالات متحده را از کمک به آذربایجان به‌خاطر درگیری با ارمنستان منع می‌کرد.
واشنگتن در سال ۲۰۰۱، زمانی که به بهانه “جنگ علیه تروریزم” مداخله‌اش را در افغانستان آغاز نمود، اجرای آن بند را متوقف کرد. دولت بوش با درخواست استفاده از خاک این کشور برای استقرار نیرو در افغانستان به آذربایجان نزدیک شد. از سال ۲۰۰۲، کاخ سفید معافیت‌های سالانه برای کمک به آذربایجان صادر کرده است، اما تا آگست ۲۰۲۳، هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.
رییس‌جمهور علی‌اف رفتار آمریکایی‌ها را به وضوح توصیف کرد: «چون فعالیت‌های تجاوزکارانه آن‌ها در افغانستان آغاز شده بود، جنگ اشغال آغاز شده بود و آن‌ها به ما نیاز داشتند. تا زمانی که آن‌ها در افغانستان بودند، این تحریم‌ها سالانه توسط رییس جمهور ایالات متحده لغو می‌شد. وقتی آن‌ها از افغانستان فرار کردند، درست جلوی چشم همه دنیا، این تحریم‌ها دوباره علیه ما اعمال کردند، آیا در این مورد ناسپاسی وجود دارد یا خیر؟!»
همچنین علی‌اف تاکید کرد که سیاست‌های خصمانه ایالات متحده در قبال آذربایجان حتی در دوران پسا-جنگ نیز ادامه دارد.
وی افزود: «۶۰ نماینده کانگرس طرفدار ارمنستان از دولت امریکا درخواست کرده‌اند که تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری آذربایجان اعمال کند، امروز صبح به آن فراخوان نگاهی انداختم؛ این درخواست کثیفی است که نمی‌تواند بر اراده ما تأثیر بگذارد، اما این چه چیزی را نشان می‌دهد؟ نشان می‌دهد که سیاست خصمانه نسبت به ما متوقف نمی‌شود. وقتی به آن درخواست نگاه کردم، به گمانم آمد که هم نویسنده و هم مخاطب آن، وزیر امور خارجه امریکا است و در وزارت امور خارجه امریکا نوشته شده است. به عبارت دیگر، آن‌ها برای تهدید ما، به خودشان نامه می‌نویسند.»
روز قبل، ۶۰ نماینده کانگرس امریکا از رهبری ایالات متحده خواسته‌اند که آذربایجان را به دلیل “جنایات جنگی، گروگان‌گیری و اشغال غیرقانونی اراضی ارمنستان” مسئول بداند. شکی نیست که این سخنان نمایندگان کانگرس مورد حمایت وزارت امور خارجه است. به نظر می‌رسد فردی در وزارت امور خارجه به این فکر می‌کند که پس از پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات آینده چه اتفاقی برای آن‌ها خواهد افتاد و به این ترتیب تصمیم گرفتند به امید دریافت جایزه صلح نوبل به‌خاطر “تلاش برای مهار آذربایجان” اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.
بدیهی است که این کارزار بدنام کردن آذربایجان، هیچ ارتباطی با ترویج صلح در منطقه ندارد. در عوض، بر سیاست‌های ریاکارانه ایالات متحده و معیارهای دوگانه رایج در غرب تاکید دارد. در این اواخر، رسانه‌های غربی در کنار بیانیه‌های سازمان‌های بین‌المللی مختلف و درخواست نمایندگان کانگرس، مطالبی مملو از تهمت و باج‌خواهی علیه آذربایجان منتشر کرده‌اند. شکی نیست که کل این کمپین ضد آذربایجان از یک مرکز – وزارت امور خارجه امریکا – هماهنگ می‌شود، نکته‌ای که رییس جمهور آذربایجان به وضوح بر آن تاکید کرده است.
رئیس جمهور علی‌اف در افشای سیاست‌های ریاکارانه برخی کشورهای غربی نیز پیامی سخت به ارمنستان داد. وی تصریح کرد: “ارمنستان دست به بازی‌های خطرناکی زده است و آن‌ها نباید تاریخ جنگ دوم قره باغ را فراموش کنند.”

باکو همچنین به ترویج آجندای صلح‌آمیز در منطقه ادامه می‌دهد و در عین حال برای هرگونه احتمالی آماده است. پیام‌های روشن امروز علی‌اف به جانب ارمنی و حامیان غربی‌اش بار دیگر تایید می‌کند که به‌رغم فشارهای خارجی، مسیر مستقل این کشور براساس منافع ملی بدون تغییر باقی خواهد ماند. آذربایجان آماده دفاع از هر وجب خاکش است و هرگز از ماموریتش دست برنمی‌دارد.

نوت: (جبرئیل؛ شهری در ولسوالی جبرئیل جمهوری آذربایجان است و مرکز این ولسوالی محسوب می‌شود.)

نویسنده: متانت نصیب‌وا
منبع: Caliber.Az – کالیبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا