آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثایرانتحلیل

چرا کشتار مهاجران افغانستانی توسط مرزبانان ایران نمی تواند درست باشد؟

نشر اینگونه عکس ها و ویدئوها که با طرح و نقشه قبلی گرفته شده هدفمند بوده است: براساس مستندات موجود نهاد منتشر کننده این گزارش برخلاف ادعای مسؤلینش یک نهاد حقوق بشری مستقل نیست و به نیروهای مخالف جمهوری اسلامی ایران وابسته است.

خبرگزاری دید: اعتماد به چند عکس و ویدئو در فضای مجازی در حقیقت آب انداختن به آتش دشمنان مشترک دو ملت است و در پاسخ به کسانی که این گزارشات غلط را دستاویز قرار داده به جمهوری اسلامی ایران هجمه وارد می کنند باید کفت چرا به ریشه های اصلی فرار از افغانستان اشاره نمی کنند: چرا در مورد فرار شهروندان افغانستانی از کشور گریبان حکومت سرپرست طالبان را نمی گیرند؟

چرا کشتار مهاجران افغانستانی توسط مرزبانان ایرانی نمی تواند درست باشد؟

گزارشات کشتار صداها مهاجر افغانستانی که قصد داشتند به صورت غیرقانونی وارد ایران شوند توسط مرزبانان جمهوری اسلامی ایران براساس برخی دلایل محکمه پسند نمی تواند درست باشد.
اولین دلیل بی اساس بودن گزارشات قتل عام مهاجران غیرقانونی افغانستانی توسط نیروهای مرزی ایران که از سوی یک نهاد حقوق بشری موسوم به «حال وش» نشر شده این است که عکس ها و ویدئوهای نشر شده در مورد این حادثه با کادر بسیار بسته گرفته شده و نمی توان کمترین اطلاعاتی در مورد محل دقیق حادثه و چگونگی وقوع آن از آنها استخراج نمود.
به نظر می رسد نشر اینگونه عکس ها و ویدئوها که با طرح و نقشه قبلی گرفته شده هدفمند بوده است: براساس مستندات موجود نهاد منتشر کننده این گزارش برخلاف ادعای مسؤلینش یک نهاد حقوق بشری مستقل نیست و به نیروهای مخالف جمهوری اسلامی ایران وابسته است.
دلیل دوم، حساسیت بالای منطقه مرزی ست که گفته شده مهاجران افغانستانی قصد داشتند به صورت قاچاق وارد ایران شوند: بر اساس گزارشات در منطقه میرجاوه تا کلکان ولایت سیستان و بلوچستان در ایران اشرار و گروهک های زیادی فعالیت دارند که هر از چندگاهی به نیروهای مرزی ایران حمله می کنند و مرزبانان ایرانی را می کشند، براساس گزارشات در هفته های اخیر اشرار و گروهک ها چندین مرزبان ایرانی را در این منطقه کشته اند.

همچنین براساس گزارشات حساسیت این منطقه به حدی ست که نیروهای مرزی ایران برای حفظ امنیت خود و برای دفع حملات اشرار و گروهک های مسلح چشم بسته شلیک می کنند و البته این حق مسلم هر نیروی مرزی در هر کشوری می باشد؛ از سویی زمان ورود مهاجران افغانستانی زمان درستی نبوده است. به عبارت ساده باید گفت تشخیص هویت صدها نفر که در دل شب به خاک ایران هجوم آورده اند به صورت جدی باید گفت امر محالی ست.

از سویی هم براساس گزارشات مسؤولین نظامی مرزی ایران مهاجران افغانستانی اغلب از مرز زابل به صورت غیرقانونی وارد ایران می شوند و نقطه مرزی که حادثه رخ داده اغلب از سوی اشرار و گروهک ها به ویژه گروهک های تروریستی و برای قاچاق مواد مخدر و سلاح مورد استفاده قرار می گیرد.
محل حادثه در حقیقت یک منطقه جنگی به حساب می اید و نیروهای مرزی ایران برای مقابله با اشرار و تروریست ها و قاچاقچیان و دفع حملات آنها و تامین امنیت ایران به صورت گسترده در این منطقه مین گذرای کرده اند: براین اساس احتمال اینکه دسته های انبوه مهاجران غیرقانونی افغانستانی به این میدان های مین برخورد کرده باشند زیاد است. از سویی هم براساس مستندات موجود و به کفته مقامات نظامی مرزی ایران کشتارهای زیادی از سوی گروهک های مسلح و تروریست و اشرار در این منطقه مرزی در گذشته انجام شده است. پس بعید نیست مهاجران غیرقانونی افغانستانی به کمین اشرار و تروریست ها خورده باشند.
از سوی دیگر محل حادثه از سوی نیروهای مرزی ایران یک منطقه ممنوعه اعلام شده است چون براساس گزارشات معتبر برخی رسانه ها جنگجویان گروه تروریستی جیش العدل ( جیش الظلم) از این منطقه عبور و مرور می کنند.
براساس قضاوت خردمندانه نمی توان از نیروهای مرزی در نقطه عملیاتی آن هم در تاریکی شب انتظار داشت بین حفظ جان و تامین امنیت خاک خود و هجوم دسته های بزرگی از انسان های مجهول الهویه، مکث و درنگ را انتخاب کنند؛ نفس ورود و زمان ورود مهاجران به یک منتطقه مرزی ممنوعه خود نوعی خودکشی ست.
به هر صورت باید گفت گزارشات قتل عام مهاجرین افغانستانی غیرقانونی در منطقه مرزی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران توسط نیروهای مرزی ایران بی اساس و هدفمند صورت گرفته است: دو کشور ایران و افغانستان و دو ملت شریف ایران و افغانستان آنچنان ریشه های مشترک عمیقی دارند که با این سناریوهای شیطانی از هم نمی پاشند.
دلیل دیگر نادرستی این گزارشات عدم تایید این حادثه از سوی مقامات طالبان و ایران به صورت رسمی می باشد.
بنابراین اعتماد به چند عکس و ویدئو در فضای مجازی در حقیقت آب انداختن به آتش دشمنان مشترک دو ملت است و در پاسخ به کسانی که این گزارشات غلط را دستاویز قرار داده به جمهوری اسلامی ایران هجمه وارد می کنند باید کفت چرا به ریشه های اصلی فرار از افغانستان اشاره نمی کنند: چرا در مورد فرار شهروندان افغانستانی از کشور گریبان حکومت سرپرست طالبان را نمی گیرند: به راستی ترس از چه چیز باعث می شود این تعداد انسان بی گناه چشم بسته خود را به میآن مین و میدان ترور و قاچاق پسپارند.
پس باید به گزارشات مستند و رسمی تمسک جست و به دام رسانه های مسموم نیفتاد.
از سویی هم گزارشات یک طرفه به هیچ وجه نمی تواند درست باشد و ‌موج سواران باید زین پس بیشتر دقت کنند چون مردم شریف ایران و افغانستان به آن درجه از تشخیص رسیده اند که خوب و بد را تشخیص دهند.

نویسنده: سلیمان صابر – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا