آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

دست تاریخ به سویت دراز است، دیگر گزینه‌ای نداری؟

جنبش سیاسی و نظامی عدالت برای همه که در بستر «ام‌البلاد» برپا گشته تنها سرمایه‌ای که دارد «مقاومت» هشیارانه و سرسختانه برای بقای افغانستان است. وایسرای امریکا و کاخ سفید از هیچ‌چیز جز توفان اراده مردم برای بقای شان واهمه ندارد.


اشاره: سخنان به ظاهر نرم وایسرای کاخ سفید درکابل درباره دفاع استاد عطا از شرف و اقتدار مردم، مهلک‌تر از اعلام صریح جنگ بنیاد برانداز علیه مردم افغانستان است.
در گفتار معاون وزارت خارجه امریکا در نشست شورای امنیت ملل متحد نکاتی برجسته است که بین سخنان اخیر جان دابس سفیر امریکا در مورد گزینه برخورد «قانونی» با مقاومت بلخ و تازه‌ترین اظهارات معاون وزیر خارجه آن کشور درشورای امنیت سازمان ملل متحد یک پل دپلوماتیک برقرار می‌کند که به سلامت افغانستان بسیار ضربه خواهد زد.
جان دابس بدون آن که به علت‌های ریشه‌ای و روند شکل گرفته وقایع در زورآزمایی سازمان داده شده بین ارگ و بلخ، از مسند یک وایسرای سربه هوا احکام صادر کرد و از نام قانون نافذه درافغانستان گفت که «هیچ کسی فراتراز قانون نیست.» دابس خان از «قانون» همان تفسیرو مشروعیتی را استخراج می‌کند که غنی واتمر می‌کنند. حکومت وحدت ملی که کاملاً بعد از لگدمال کردن «قانون» به طورغیرقانونی از سوی امریکا ساخته شد، از نظرسفیرامریکا حق دارد که «قانون» را علیه آنانی تطبیق کند که به خاطر نقض «قانون» به اعتراض برخاسته‌اند. قانون برسرجایش مانده، تفسیر و نسخه پیچی‌های ضد قانون، کار را تا آستانه درگیری نزدیک کرده است.
معاون وزیرخارجه امریکا به طور سربسته به روسیه و ایران به خاطر «بهانه» تراشی برای مبارزه با داعش هشدار داده شده است. البته که مبارزه با داعش و تروریزم را نمی‌شود برای همیشه با استفاده از «بهانه» ادامه داد. کاری که امریکایی ها از ۲۰۰۱ تا کنون در تبانی با پاکستان، به نام مبارزه با تروریزم درافغانستان انجام داده اما نتیجه معکوس به دست آمده است. حالا که روسیه وایران به سوی افغانستان دور خورده‌اند، امریکایی ها با «بهانه» جویی یخن پاکستان را گرفته‌اند که «ما باید پناه گاه‌های تروریستان در پاکستان را از بین ببریم.» خوب شانزده سال که ازین کار شانه خالی کردید، حالا منتظر چه هستید که هی می‌خواهید با لفاظی محض، تروریزم را در پاکستان مضحمل کنید؟
تجربه‌های سیاه اما فوق العاده مفید به سران گروه‌های ضد طالب و داعش آموخته است تا اعلامیه‌های مقامات امریکایی را به گونه معکوس تفسیر کرده وبرای مقابله با اقدامات اصلی پنهان شده در ادبیات آن‌ها آماده‌گی داشته باشید. فلسفه تاریخی شکل‌گیری کارزار مقاومت ملی دربلخ درهمین نکته مضمر است و این فلسفه درعمل نباید از سوی خائنان نکتایی‌پوش «نیابتی» ازعقب یا از جلو زخم بخورد و یا طی عملیات روانی به اسارت گرفته شود.
جنبش سیاسی و نظامی عدالت برای همه که در بستر «ام‌البلاد» برپا گشته تنها سرمایه‌ای که دارد «مقاومت» هشیارانه و سرسختانه برای بقای افغانستان است. وایسرای امریکا و کاخ سفید از هیچ‌چیز جز توفان اراده مردم برای بقای شان واهمه ندارد.
معاون وزارت خارجه امریکا گفته است که پشتیبانی امریکا از افغانستان وابسته به زمان نیست بلکه وابسته به شرایط است. اما او مشخص نکرده است که از چه جناح و فرقه‌ای حمایت می‌کند و برضد کی‌ها می‌رزمد؟! اعلامیه جان دابس صریح نشان داد که نگاه امریکا به چیدمان عناصر قدرت درافغانستان هیچ، هیچ، وبازهم هیچ‌تفاوت با نگاه غنی اتمر ندارد. عطا محمد نور درین پیچ تاریخ به نسل امروز درسی عظیم وپایا آموخت، درسی که خودش درازاء رنج‌های طولانی وبیکران فراگرفته است.
احمد سعیدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا