آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

واکنش‌‌های ملی و بین‌المللی در برابر حمله بر هوتل انترکانتیننتال

حمله تروریستی شنبه شب «۳۰ جدی» بالای هوتل انتر کانتیننتال که دست کم ۱۸ ساعت دوام کرد و تلفات سنگینی در پی داشت، واکنش‌هایی را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشت.
ارگ ریاست جمهوری با انتشار اعلامیه‌ای این حمله را محکومت کرده و گفته است که تروریستان با این حمله می‌خواهند شکست شان را تلافی کنند.
در اعلامیه ارگ آمده است:«گروه های تروریستی در تلاش تلافی شکست شان در میدان‌های نبرد در برابر نیروهای امنیتی استند.»
در اعلامیه ارگ همچنان گفته شده که رییس جمهور به نیروهای امنیتی و کشفی هدایت داده است که در پیوند به «رسیدن تروریستان تا کانتیننتال و چگونگی نفوذ آنان به داخل هوتل» تحقیق کنند.
ریاست اجرایی نیز با انتشار پیامی در پیوند به این مسئله واکنش نشان داده است.
عبدالله عبدالله این حمله را نکوهش کرده و اما از آن‌چه که عمل کرد «سریع» و «جدی» نیروهای امنیتی خوانده است، ستایش کرده و گفته است که آن ها توانستند بیش از صد نفر را از این هوتل نجات دهند.
عطا محمد نور والی بلخ نیز با انتشار پیامی، با شهدا و زخمیان این رویداد خونین ابراز همدردی کرده و تاکید می‌کند که برای جلوگیری از تلفات روزافزون مردم و سربازان نیروهای امنیتی، نیاز است که در سطح رهبری نهادهای امنیتی تغییرات لازم آورده شود.
مشاوریت شورای امنیت ملی نیز در واکنش به این حمله گفته است که حمله تروریستی بالای هوتل انترکانتیننتال بررسی خواهد شد.
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی از کارکرد نیروهای امنیتی ستایش می‌کند و می‌گوید که چگونگی این حمله و این که مهاجمان چگونه به این هوتل رسیدند، بررسی خواهد شد.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز این حمله تروریستی را نکوهش کرده است
آقای کرزی حمله بر کانتیننتال را جنگ استخباراتی کشورهای منطقه و جهان دانسته و گفته است که مردم افغانستان در آن لگد مال می‌شوند.
در همین حال، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد با محکوم کردن حمله بر کانتیننتال گفته است:« هیچ‌توجیه برای این حمله فجیع که به طور خاص توسط قانون بشردوستانه بین‌المللی منع شده است و شاید جرم جنگی محسوب گردد، وجود ندارد.»
آقای یاماماتو این حمله تروریستی را «جنایت جنگی» خوانده است.
سفارت امریکا در کابل نیز این حمله را نکوهش کرده و گفته است که هدف قرار دادن غیر نظامیان در هیچ‌جای دنیا پذیرفتنی نیست.
وزارت خارجه پاکستان نیز با نشر پیام توییتری حمله بر کانتیننتال را محکوم کرده و گفته است: «اسلام آباد برخی ادعاهای مطرح شده از سوی برخی محافل افغانستانی در مورد دست داشتن پاکستان در حمله تروریستی به هوتل «انترکانتیننتال» کابل را رد می‌کند.»
این واکنش‌ها در حالی است که به گفته کارشناسان، دولت اراده قوی برای تامین امنیت ندارد و صدها تن در سرتاسر کشور هرروز در حملات تروریستی جان‌های شان را از دست‌ می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا