آخرین اخبارافغانستانسیاستمنطقه

آشکار شدن واقعیت جنگ در افغانستان، حضور امریکا را زیر سوال می‌برد‌‌

«علی ریزک» تحلیل‌گر خاورمیانه در مصاحبه‌ای گفته است: پنتاگون چاره‌ای جز پنهان کردن واقعیت ندارد؛ زیرا اگر واقعیت در افغانستان آشکار گردد، فشارها بر امریکا افزایش خواهد یافت و نیروهای خارجی این کشور را ترک خواهند کرد.
بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار/SIGAR)، پنتاگون عملاً به سیگار دستور داده است تا در باره مناطق تحت کنترول گروه طالبان و دولت افغانستان خاموشی اختیار کند.
شما از آخرین تصمیم پنتاگون برای افشای اطلاعات در مورد این‌که چه مقدار اراضی افغانستان توسط طالبان کنترول می‌شود، چه نظر دارید؟ آیا این پذیرفتن شکست است؟
علی ریزک تحلیلگر امور خاورمیانه در پاسخ به این سوال گفته است:« جنگ امریکا در افغانستان به خوبی پیش نرفته است. آنچه ما دیده‌ایم این است که طالبان حضور خود را گسترش داده و اخیراً تقویت یافته است. گروه تروریستی داعش نیز در افغانستان نفوذ کرده است. زمانی که ایالات متحده می‌گوید که در حال جنگ با تروریزم در افغانستان است، این شاخص‌ها نشان می‌دهد که این جنگ به هیچ‌وجه به خوبی پیش نمی‌رود و زمانی‌که به دولت ترامپ نگاه می‌کنید، تاکید بر این امر بیشتر می‌شود. دولت ترامپ ادعا می‌کند که می خواهد با آنچه که آن را تروریزم «رادیکال اسلامی» نامیده، مبارزه کند. این شعار را ترامپ همیشه از زمانی که کمپاین انتخاباتی‌اش را شروع کرد، استفاده می‌کرد. آنچه که شاهدیم این است که این جنگ علیه تروریزم در افغانستان، موفقیتی نداشته است. ما شاهد حملات تروریستی از سوی گروه طالبان و داعش بوده‌ایم که اکنون کابل، پایتخت افغانستان را هدف قرار می‌دهند. پیش از این، این گروه‌های افراطی حملات را انجام می‌دادند، اما بالای کابل متمرکز نبودند. کابل نسبتاً امن بود. آنچه که اکنون شاهد آن هستیم این است که حتی پایتخت دیگر امن نیست. بنابراین، با توجه به شکست ایالات متحده دراین جنگ، من فکر می‌کنم که پنتاگون و یا دولت امریکا به طور کلی هیچ‌گزینه‌ جز پنهان کردن واقعیت‌های موجود ندارد. به نظر من، اگر مردم امریکا نسبت به شرایط واقعی آگاهی یابد ، فشارهای عظیم مردم امریکا برای کاهش و یا خروج از افغانستان افزایش خواهد یافت.»
انگیزه پنتاگون در این مورد چه است؟
در پاسخ به این سوال، دینا ریزک استاد تاریخ خاورمیانه در دانشگاه «ریدینگ» گفته است:« … ما باید این موضوع را در مورد حضور ناتو در افغانستان و خود دولت افغانستان در نظر بگیریم. هیچ یک از این دو نهاد نمی‌خواهند حقیقت را در باره نفوذ و این‌که طالبان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته تبلیغ کند، به خصوص طی یک سال گذشته و این یک عنصر مهم در زمینه جنگ روانی مبارزه با هراس‌افکنی است.»
چگونه وضعیت در افغانستان از زمانی‌که رییس جمهور ترامپ استراتژی جدید خود را در ماه آگست سال ۲۰۱۷ اعلام کرد، تغییر کرده است؟ آیا پیشرفت‌هایی وجود دارد؟
دینا ریزک:« من فکر می‌کنم قطعاً طالبان به اعلام استراتژی ترامپ جواب منفی داده است. آن‌ها به نوعی مشخص کرده‌اند که نمی‌خواهند به تهاجم خود بر حاکمیت افغانستان پایان دهند. اما به طور کلی، این رویکرد ترامپ که «ما می خواهیم تروریست‌ها را بکشیم» به جای مبارزه طولانی ضد هراس‌افکنی، از لحاظ تاریخی ثابت نشده است که یک روش موثر برای مقابله با گروه‌های هراس‌افکنی مانند طالبان باشد.
طالبان گروهی است که اکنون تقریبا ۵۰ درصد خاک افغانستان را تحت کنترول دارد. بنابراین، آن‌ها حضور قابل ملاحظه‌ای دارند؛ آن‌ها در جامعه دسترسی دارند و تنها این رویکرد با نیروی بی‌رحم احتمالاً آن‌ها را شکست نخواهد داد.»
منبع: شبکه تلویزیونی «آر تی»
مترجم: سید طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا