آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزارت زراعت: بیش از ۱۰ سردخانه در کشور ساخته می‌شود

مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که این وزارت در سال ۱۳۹۷ بیش از ۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون افغانی بودجه‌ انکشافی برای تطبیق پروژه‌های توسعه‌ای دارد و یکی از اولویت‌هایش، ساخت سردخانه‌های تجارتی و ولایتی برای نگهداشت میوه و سبزی به هدف افزایش درآمد دهقانان و باغداران است.
وزارت زراعت برای رسیدن به این هدف، در تلاش ساخت ۱۲باب سردخانه‌ جدید ولایتی است که هر کدام ظرفیت نگهداری ۵۰۰ متریک تن محصولات زراعتی را خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت آبیاری و مالداری در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفت: «برای تقویت سکتور باغداری، به خصوص جلوگیری از فاسد شدن میوه و سبزیجات، در نظر داریم در سال مالی ۱۳۹۷، چندین سردخانه جدید بسازیم، متاسفانه در گذشته در بخش ساخت سردخانه‌ها کم‌تر تمرکز شده بود. در ۱۳۹۲، وزارت زراعت کار ساخت هشت سردخانه تجارتی به ظرفیت هر کدام ۵ هزار تن را در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، ننگرهار، قندهار و کندز آغاز کرد، اما با گذشت پنج سال بر خلاف قرارداد، تعلل، کارشکنی و کم‌کاری صورت گرفت تا این که این قرارداد چندی پیش فسخ شد.»
سخنگوی وزارت زراعت گفت که نیاز اساسی بخش زراعت کشور ایجاد سردخانه‌ها است و در حال حاضر این وزارت شدیداً تلاش دارد تا دیزاین هشت سردخانه را دوباره نهایی سازد تا در ربع دوم سال مالی کار ساخت آن رسماً آغاز شود.
آقای رستمی هم‌چنان گفت: «وزارت زراعت پلان دارد که در بهار سال ۱۳۹۷ کار ساخت ۱۲باب سردخانه‌ ولایتی، هر کدام دارای ظرفیت نگهداری ۵۰۰ تن مواد را در ولایت‌های غزنی، پروان، کاپیسا، تخار، فراه، نیمروز، میدان‌وردک، لوگر، فاریاب و پکتیا آغاز کند، همین اکنون قرارداد این سردخانه‌ها به اعلان رفته است.»
ولایت‌های یادشده به دلیل داشتن حاصلات میوه‌ بیش‌تر و برق، برگزیده شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا