آخرین اخبارافغانستانایران

کنسول ایران در هرات: تعاملات بین ایران و افغانستان افزایش یافته است

سر کنسول ایران در هرات امروز در یک نشست خبری از افزایش تعاملات بین کشورهای ایران و افغانستان سخن گفته و این تعاملات را در بخش‌های گوناگون روشن ساخته است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمود افخمی رشیدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت:از چندی بدین‌سو سهولت‌های قابل ملاحظه‌ای در قسمت رفتن شهروندان افغانستان به کشور ایران ایجاد شده است.
به گفته او، این سهولت‌ها شامل ایجاد سایت، ثبت‌نام انترنتی برای دریافت ویزای ایران، افزایش چشم‌گیر خدمات کنسولگری که از حالت بسته به حالت باز درآمده است، لغو گواهی‌های سلامت، به‌خاطر دوستی و برادری بین دو کشور و حذف ۳۰۰ یورو هزینه ضمانت به صورت نامحدود که به مناسبت دهه فجر، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.
آقای افخمی، از ایجاد سهولت‌های بیشتر در قالب قانون در جهت رفت و آمد شهروندان دو کشور در آینده نیز خبر داد.
کنسول ایران همچنان با رد زمزمه‌هایی که گویا بعد از حذف هزینه ضمانت از شهروندان افغانستان با وارد شدن به ایران، در نقطه مرزی پاسپورت آنان گرفته شده و در عوض یک برگه وردی برای شان توزیع می‌شود، بیان داشت که روند تعریف شده اشتباه بوده و قانونمند نیست.
وی تاکید کرد که هیچ‌مقام ایرانی حق ندارد پاسپورت معتبر شهروندان خارجی را اخذ نماید و همچنین شهروندان خارجی با داشتن پاسپورت معتبر و قانونمند می‌توانند بدون هیچ مانع وارد خاک ایران شوند.
موصوف، در بخشی از سخنانش به بحث عقب‌نشینی دیوار کنسولگری ایران در هرات پرداخت و افزود که ما مطابق قانون آماده عقب‌نشینی هستیم و در این رابطه گفت‌وگوها در سطح مقامات بالا جریان دارد.
به بیان او، هم‌زمان با جریان گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور برای رسیدن به تفاهم، کار ساخت بنای جدید برای کنسولگری نیز جریان دارد.
سرکنسول ایران در هرات، در بخشی دیگر از اظهاراتش از افزایش چشم‌گیر تعاملات فرهنگی بین کشورش و افغانستان ابراز خرسندی کرد.
موصوف علاوه کرد، نزدیکی فرهنگ دو کشور باعث می‌شود که این تعاملات روز به روز بیشتر شود.
به گفته وی، از اول سال جاری تاکنون به تعداد ۲۵۰ استاد دانشگاه افغانستانی در ایران جهت ارتقای ظرفیت علمی مشغول فراگیری علوم مختلف‌اند و همچنین حدود ۲۰ هزار دانشجو در حال حاضر در رشته‌های گوناگون در دانشگاه‌های این کشور درس می‌خوانند.
ایران در غرب افغانستان به دلیل یگانه بودن زبان و فرهنگ دو سوی مرز، بیشترین درخواست روادید را از سوی شهروندان افغانستان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا