آخرین اخبارافغانستانسیاست

۲۶دلو ۱۳۶۹؛ از پیروزی جهاد تا توطیه علیه رهبران جهادی

محفل با شکوهی به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج شوروی از افغانستان و تجدید پیمان با مجاهدت و اعلام حمایت از عطا محمد نور به عنوان نماد جهاد و مقاومت، بعد از ظهر امروز با حضور شماری از مجاهدین و اقشار مختلف جامعه در هوتل ارگ-هرات از سوی دفتر نهضت اسلامی افغانستان در این ولایت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، مولانا محمد مختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان، ضمن تبریک گفتن ۲۶ دلو سالروز خروج ارتش شوروی از افغانستان از مجاهدت‌های مردم هرات روایت کرد و رشادت‌های مردم این ولایت را در دوران جهاد مهم و رفیع خواند.
وی، یادآورشد که ما در حالی از سالروز خروج شوروی تجلیل می‌کنیم که مجاهدین کشور امروز هم در یک توطئیه بسر می‌برند.
او بیان کرد که دسیسه‌سازی‌ها به نام قوم، مذهب، سمت و… در کشور برای تفرقه‌افگنی روی دست گرفته می‌شود، اما از سویی مردم هوشیار شده‌اند.

آقای مولانا مفلح، در بخشی از سخنانش ابراز داشت که ما باید خرسند باشیم در کشور ما اشخاصی مثل عطا محمد نور وجود دارد و صدای عدالتخواهی را سر می‌دهد.
رهبر نهضت اسلامی، آقای نور را داعیه تمام مردم افغانستان خواند و افزود: آقای نور فریاد رهایی می‌دهد.
موصوف سران حکومت را مخاطب قرار داده تاکید کرد که غنی و عبدالله دیگر بس کنند و به نام قوم، نژاد، سمت و…مردم را فریب داده نمی‌توانند.
آقای مفلح اشاره کرد، تا چند دهه قبل پدیده‌های قوم، مذهب و… دامن زده نمی‌شد. این دسیسه‌ای بدخواهان بیرونی است و با آمدن امریکا مشکلات از این ناحیه خلق شد.
او تصریح کرد که آقای غنی از قوم شریف پشتون نمایندگی نمی‌کند، بلکه غلام امریکایی‌ها است.
رهبر نهضت اسلامی همچنان حکومت را مخاطب قرار داده توصیه کرد که بودجه و انرژی خویش را برای تضعیف مجاهدین و توطیه‌ها و برکناری عطا محمد نور مصرف نکند.
او در ادامه متذکر شد که ارگ برخی بودجه‌ها را بخاطر خریداری برخی مجاهدین نیز مصرف کرده و می‌کند و که این درست نبوده بلکه این بودجه‌ها باید به جای درستش مصرف شود.

از سویی هم، جمعه گل خان رییس شورای حق‌شناسان هرات، ضمن تبریک گفتن سالروز پیروزی مجاهدین در مقابل روس‌ها و یادآورشدن تاریخ جهاد، در بخشی از سخنانش از موضع‌گیری عطا محمد نور سخن گفت و تاکید کرد که استاد عطا تنها نیست.
او، سران حکومت را مخاطب قرار داده بیان کرد که شما کسانی نیستید که برای مجاهدین تصمیم بگیرید.
رییس شورای حق‌شناسان هرات، در ادامه ابراز کرد: سر تعظیم در مقابل هیچ انحصارگر خم نمی‌کنیم و با کمال افتخار حتی به استقبال شهادت می‌رویم و از آقای نور حمایت می‌کنیم.
این در حالی است که در چند ماه اخیر همایش‌های متعددی در حوزه غرب کشور به خاطر اعلام حمایت از عطا محمد نور والی بلخ برگزار شده است که در تازه‌ترین مورد می‌توان به همایش مردم بادغیس اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا