آخرین اخبارافغانستانسیاستمنطقه

پروازهای شبانه هلیکوپترهای مشکوک؛ از عملیات تهاجمی تا انتقال داعش

پرواز بالگردهای ناشناس که اخیراً در سراسر کشور دیده می‌شود به صورت یک راز در آمده است. هرچند برخی مقام‌ها و دیپلمات‌های داخلی و خارجی آن‌ها را حامل کمک غرب برای داعش می‌دانند، اما حقیقت این موضوع همچنان پوشیده مانده است.
در این میان یک دیپلمات روسی خواهان آن شد که راز پرواز بالگردهای ناشناس در سراسر افغانستان گشوده شود. الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در کابل مدعی شده است که برخی بالگردهای بدون نشان، گروه داعش را در شمال کشور پشتیبانی می‌کنند.
به نقل از یورونیوز، او به خبرگزاری تاس روسیه گفته است:« متاسفانه به گونه رسمی نه کابل و نه شرکای غربی ما اطلاعات دقیق و معتبر درباره منشأ و اهداف بالگردهای ناشناسی که در سراسر افغانستان پرواز می‌کنند، نداده‌اند.»
به گفته مانتیتسکی این بالگردها «احتمالاً در حمل و نقل هراس‌افکنان» و نیز «انتقال تجهیزات مورد نیاز» آن‌ها شرکت دارند.
این دیپلمات روس هم‌چنین حکومت را متهم ساخته است که از ارایه اطلاعات درباره چگونگی انتقال گروه داعش به شمال، اطلاعاتی در ‌دست نمی‌دهد.
تاس می‌نویسد که سفیر روسیه در کابل بارها این موضوع را با دفتر سازمان ملل در افغانستان «یوناما» مطرح کرده‌ است.
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور نیز به موضوع بالگردهای ناشناس در کشور اشاره کرد. او در گفتگو با خبرنگار «راشاتودی» در لندن، در پاسخ به پرسشی در مورد این که آیا امریکا از پایگاه‌های خود در افغانستان برای کمک به داعش استفاده می‌کند، گفت که این موضوع اکنون «از مرز تردید و گمان فراتر» رفته است.
این در حالی است که اکثر تحلیل‌گران مسایل سیاسی حکومت را به همدستی با داعش متهم می‌کنند و تلاش حکومت برای حذف بزرگترین رهبر جهادی در شمال را که مانع بزرگی در برابر رشد داعش در آن زون است، دلیل عمده دست داشتن حکومت در ناامن‌سازی شمال کشور می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا