آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

جمعیت اسلامی: تصمیم ارگ در مورد والی سمنگان مردود است

 

جمعیت اسلامی افغانستان با صدور اعلامیه‌ای در واکنش به مسئله برکناری عبدالکریم خدام از پُست ولایت سمنگان، این اقدام ارگ را گامی دیگر به سوی بحران خوانده و آن را مردود دانسته است.
به گزارش خبرگزاری دید، جمعیت اسلامی با نشر اعلامیه‌ای در برابر برکناری والی سمنگان از سوی ارگ واکنش نشان داده و آن را خلاف تمام توافقات تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی خوانده است.
در اعلامیه جمعیت آماده است:« جمعیت اسلامی افغانستان که یکی از طرف‌های اصلی تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی است، فرمان برکناری والی سمنگان را ناموجه، گامی دیگر در مسیر افزایش تنش در کشور، تک روانه و در مخالفت با روح «موافقت سياسی تشكيل حكومت وحدت ملی» می‌داند و با تأیید موقف مردم و بزرگان ولایت سمنگان و قوم شریف ترکمن، این فرمان را رد می‌کند.»
همچنان در این اعلامیه گفته شده که هنوز مشکل بلخ با ارگ حل نشده ولی تیم حاکم در یک اقدام دیگر دست به بحران آفرینی بیشتر زده است.
جمعیت اسلامی در این اعلامیه از جامعه جهانی، بزرگان سیاسی، شورای علما، نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی خواسته است که جلو اقدامات تک‌روانه و انحصارگرانه ارگ را بگیرند و تیم مقابل را به تمکین از توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی تشویق کنند.
در بخش دیگری از این اعلامیه آمده است:« متأسفانه حکومت وحدت ملی نه تنها مسئولیت‌های اصلی‌اش را انجام نداد، بلکه با روی دست گرفتن آجنداهای انحصارگرایانه و بحران آفرين، باعث شد با گذشت هر روز وضعیت افغانستان بحرانی‌تر شود و تازه‌ترین آن، صدور فرمان برکناری والی سمنگان بود. این در حالیست که نتیجه‌ مذاکرات در مورد مشکل خلق شده از سوی ارگ در ولایت بلخ، هنوز معلوم نیست.»

دو روز پیش اداره مستقل ارگان‌های محل اعلام کرد که ۵ والی از جمله والی سمنگان از سوی رییس جمهور برکنار شده و اشخاص دیگری به جای آن‌ها گماشته شده است.
در همین حال، عبدالکریم خدام والی سمنگان نیز، روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که تصمیم حکومت را نمی‌پذیرد و منتظر تصمیم رهبری جمعیت در مورد سرنوشت خودش می‌ماند.
از سویی هم عطا محمد نور در واکنش به این اقدام حکومت گفته است که این تصمیم ارگ جسارت بیشتر در برابر جمعیت اسلامی است.
گفتنی است که بر اساس توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی، قدرت به گونه ۵۰-۵۰ میان دو تیم انتخاباتی تقسیم شد که یک طرف آن جمعیت اسلامی قرار داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا