آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

گفتمان ملی مشورتی با نخبه‌ها:

در صورت عدم تمکین ارگ به خواست‌های اصلاحی، حکومت موقت ایجاد شود

شخصیت‌های دعوت شده به « گفتمان ملی مشورتی با نخبه‌ها » که به میزبانی عطا محمد نور در بلخ برگزار شد، پس از رایزنی و گفت‌وگوهای چندساعته نتایج به دست آمده را در یک اعلامیه ۱۵ ماده‌ای ترتیب کرده و ارایه کردند.
در این اعلامیه بر ادامه حرکت اصلاحی عطا محمد نور تاکید شده و ایستادگی او را در برابر ارگ افغانستان شمول خواندند.
همچنان در بخش دیگری از اعلامیه گفته شده که اگر ارگ و تیم حاکم بر خواست‌های اصلاحی و حرکت‌های مدنی تمکین نکند و این خواست‌ها را در نظر نگیرد، ناگزیر باید یک دوره کوتاه حکومت موقت شکل بگیرد.
در این رابطه در ماده هشتم اعلامیه آمده است:« در صورت بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های مدنی و مردمی برای اصلاحات (مانند اصلاح کمیسیون انتخابات و تعدیل قانون انتخابات) یک اداره موقت ایجاد گردد.»
حل مشکل توزیع شناسنامه‌های برقی بر اساس قانون تصویب شده قبلی، تطبیق کامل تفاهم‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی تا ماه جوزای ۱۳۹۷، ایجاد اجماع بزرگ ملی فراتر از «ایتلاف نجات»، آغاز دوباره مذاکرات میان ارگ و جمعیت اسلامی، ختم دسیسه سازی علیه شخصیت‌های سیاسی و بازگشت معاون اول ریاست جمهوری، نقش احزاب در انتخابات و ضرورت اصلاح نظام انتخاباتی کشور از موارد مهمی بود که در این اعلامیه گنجانده شده است.
همچنان در اعلامیه تاکید شده که به خاطر برگزاری « پروسه کابل » و فرارسیدن جشن نوروز تظاهرات و اعتراضات بزرگ سراسری به گونه موقت به تعویق انداخته شود.
نظر نخبه‌های سیاسی در این نشست مشورتی در مورد ادامه اعتراضات علیه انحصارگرایی تیم حاکم این بود که روند اعتراض و ایستادگی در برابر ارگ به گونه ملی، فراقومی و فرا حزبی ادامه پیدا کند.
این نخبه‌های سیاسی در این اعلامیه از حرکت‌های مدنی و اعتراضات همه شمول عطا محمد نور در برابر ارگ حمایت شان را اعلام کردند.
گفتنی است که روز گذشته عطا محمد نور میزبان شخصیت‌های سیاسی، نخبه‌های اجتماعی و فعالان مدنی در « گفتمان ملی مشورتی با نخبه‌ها» بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا