آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستفرهنگ و دانش

مدیریت مکاتب افغان- ترک به دولت ترکیه داده می‌شود

وزارت معارف افغانستان و ترکیه امروز دوشنبه (۷حوت) تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند که بر اساس آن مدیریت مکاتب افغان- ترک از موسسه «چاغ ایجوکیشنل» به معارف ترکیه منتقل گردیده و از این به بعد وزارت معارف آن کشور مستقیماً بالای این مکاتب نظارت خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت معارف کشور هدف از انتقال رهبری مکاتب نامبرده را ارتقای کمیت و کیفیت در آن‌ها عنوان کرده و آن را موافقه دو جانبه معارف دو کشور خواند.
بر اساس این تفاهمنامه، معارف کشور ترکیه متعهد است که پلان ده ساله مکاتب افغان- ترک را ازدیاد بخشیده و برای بهتر شدن کیفیت تحصیلی آن‌ها در دو مرحله، ۲۵ میلیون دالر را برای خرید تجهیزات بیشتر به مصرف برساند.
محمد ابراهیم شینواری سرپرست وزارت معارف هنگام امضا این تفاهم نامه، گفت: با انتقال مدیریت این مکاتب به وزارت معارف ترکیه در نصاب درسی آن هیچ نوع تغییر نخواهد آمد و حتی نسبت به قبل زمینه بهتر آموزش در این مکاتب مهیا خواهد شد.
شینواری علاوه کرد که امتحان جذب شاگردان در سراسر افغانستان دایر گردیده و درهزینه‌ها هم ۲۰ در صد کاهش می آید.
در عین حال در این مکاتب سهم مهمی برای فرزندان شهدای ارگان‌های امنیتی به صورت رایگان نیز در نظر گرفته خواهد شد.
طبق گفته‌های سرپرست وزارت معارف، به اساس این تفاهمنامه تعداد این مکاتب به ۲۸ باب افزایش یافته و ده باب مکتب جدید تخنیکی و مسلکی نیز ایجاد می‌گردد.
در ده سال آینده تعداد شاگردان این مکاتب نیز به ۱۸۰۰۰ تن خواهد رسد.
طی این تفاهمنامه جدید، ظرفیت لیلیه‌های شاگردان ذکور و اناث هم ۶۰ در صد افزایش یافته و زمینه تعلیم برای شاگردان و لسوالی‌ها نیز فراهم خواهد گردید.
گفتنی است که موسسه «چاغ ایجوکیشنل» مربوط به فتح الله گولن است که از منتقدان آقای اردوغان بوده و از جانب حزب حاکم عدالت و توسعه به دست داشتن و طراحی کودتای ناکام علیه اردوغان متهم می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا