آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

امریکایی‌ها در ۱۶ سال گذشته هزاران فرد ملکی را در افغانستان کشته‌اند

«رابرت بلز» در دادگاه نظامی «سیاتل» در واشنگتن اعتراف کرد که در عملیات یازدهم مارچ ۲۰۱۲ پس از خروج از پایگاه نظامی قندهار در افغانستان به ساکنان دو روستای نزدیک این پایگاه حمله کرده و ۱۶ شهروند که بیشترشان زن و کودک بودن را به قتل رسانده است.


 

براساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و نهادهای مدنی در افغانستان، از زمان اشغال اين كشور توسط ایالات متحده در ماه اکتوبر سال ۲۰۰۱ تاکنون هزاران غيرنظامی کشته و ده‌ها هزار تن ديگر زخمى شده‌اند.
پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ و اعلام راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان، حملات هوایی پنتاگون در اين كشور دو برابر شده است.
جنگ و حملات هوایی نیروهای ایتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا به افغانستان به دنبال حادثه ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ و متعاقب آن، سقوط حکومت طالبان را می‌توان «طولانی‌ترین جنگ بدون وقفه» تاریخ ایالات‌متحده دانست.
نبرد امريكا در مقايسه با حضور ارتش سرخ شوروی در افغانستان حدوداً دو برابر به طول انجاميده است. اين مداخله از حدود ۱۶ سال پيش تاکنون پس از استراتژی جدید واشنگتن با کشته‌شدن دو هزار و ۴۰۸ نظامی امریکایی و تحمیل هزینه‌های سرسام‌آوری به اقتصاد اين كشور همچنان ادامه دارد.
کارشناسان نظامی و سیاسی بر این باور اند كه اگر چه جنایت‌های جنگی زیادی توسط سربازان ارتش امریکا علیه غیرنظامیان افغانستان صورت گرفته اما واشنگتن همواره تلاش کرده در کنار رسانه‌های غربی بر روی این حوادث ضد بشری سرپوش گذاشته و آن را در نطفه خفه کند.
براساس برآوردهای دقيق خبرنگار آناتولی ده‌ها هزار غیرنظامی از زمان آغاز حملات هوایی امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو جان باخته و زخمی يا ناچار به فرار از سرزمین خود شده‌اند. در واقع نیروهای امریکا در افغانستان اصول اساسی حقوق بشر را آشکارا زیر پا گذاشته‌ اند.
در طول حضور نظامی شانزده ساله امريكا در افغانستان، غيرنظاميان بارها هدف حملات هوایی کورکورانه و عملیات جست‌وجوی شبانه منازل قرار گرفته‌اند. اين حملات خشم و انزجار مردم و اعتراض مقامات ارشد دولت کابل را برانگیخته است. یکی از دلایل اصلى تنش میان حامد کرزی رییس‌جمهور سابق افغانستان با واشنگتن اين بود كه او حملات مذكور را «جنایت بزرگ بشری» و «نقض حاکمیت ملی» عنوان کرد.
دولت وی با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در بمباران مناطق مشکوک به این نتیجه رسید که شمار زیادی از این حملات باعث تلفات جانی و آسیب‌ به افراد غیرنظامی شده است.
حملات سنگین موشکی و هوایی امریکا و انگلیس در سال ۲۰۰۱
ارتش امریکا و انگلستان یکشنبه شب ۷ اکتوبر ۲۰۰۱ برای نخستین‌بار اهدافی را در ولایت‌های کابل، قندهار، ننگرهار، کندز، جوزجان، لوگر، تخار، نیمروز، فراه و غزنی با جنگنده‌های B-52 و موشک‌های کروز مورد حمله قرار دادند. در سه هفته اول این حملات بیش از هزار نفر در این مناطق کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری جاپان کیودو، در ۱۷ اکتوبر ۲۰۰۱ حداقل ۲۹ غیرنظامی در روستایی در نزدیکی قندهار در حمله يك جنگنده امریکا کشته شدند.
در همان روز، بر اساس اعلام طالبان جنگنده امریکایی، یک کامیون حامل غیرنظامیان در حومه این ولایت را هدف قرار داد که در اثر آن ۱۲ غیرنظامی کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند.
به گزارش روزنامه «گاردین»، کاروانى متشكل از دوازده خودروی حامل نمایندگان قبایل ولایت شرقی که به دعوت حکومت موقت کابل به منظور شرکت در مراسمی در حال حرکت به سوی پایتخت بودند توسط هواپیمای AC-130 ارتش امریکا هدف قرار گرفته و ۶۵ نفر کشته شدند.
همچنین سازمان ملل متحد در ۲۱ دسامبر همان سال اعلام کرد که در ۲۹ دسامبر ۲۰۰۱ جنگنده‌های ارتش امریکا یک روستا در نزدیکی شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا را بمباران کرده‌اند. در اين حمله حداقل ۵۲ غیرنظامی افغانستان از جمله تعدادى زيادى زن و کودک کشته شدند. سخنگوی پنتاگون در آن زمان مدعی شد که انبار مهمات طالبان در روستای مذکور منهدم شده است.
-شمار تلفات غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۰۱-۲۰۰۲ از مرز تعداد قربانيان ۱۱سپتامبر گذشت
شبکه بی.بی.سی طی گزارشی در ۳ جنوری ۲۰۰۲ اعلام کرد شمار تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی امریکا از تعداد قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر در اين كشور بیشتر است.
پروفسور «مارک هیرالد» استاد توسعه اقتصادی، امور بین‌الملل و مطالعات زنان در دانشگاه «نیوهمشایر» امریکا در گزارش تحقیقی خود تحت عنوان «پرونده‌ای برای قربانیان غیرنظامی در بمباران امریکا در افغانستان» نوشته است: ۳۸۰۰ افغان از ۷ اکتوبر الی ۷ دسامبر ۲۰۰۱ به قتل رسیده‌اند.
«راجر کینگ» سخنگوی ارتش ایالات متحده در اول جولای ۲۰۰۲ ضمن تایید کشتار ۴۸ غیرنظامی و مصدوميت ۱۱۸ نفر در حمله هوایی امریکا به مراسم عروسی در روستایی در ولایت ارزگان مدعی شد که این حمله در پاسخ به شلیک پدافندی به بالگرد ایتلاف بین‌المللی صورت گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتیدپرس امريكا طى گزارشی در ۳ دسامبر ۲۰۰۱، تحت عنوان «بمب ايالان متحده روستای زراعى را با خاك يكسان کرد» از کشته‌‌شدن ۱۵۵ تا ۳۰۰ تن از ساکنان روستای «کامه ادو» در ننگرهار خبر داد. روزنامه دیلی‌گراف انگلستان نیز به تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۰۱ در گزارشی تحت عنوان «غیرنظامیان بهای بمب‌های منحرف شده امریکا را می‌پردازند» اعلام كرده كه ده‌ها تن كشته شده‌اند.
خبرگزاری پژواک و رسانه‌های بین‌المللی دیگر نیز در ۲۵ اکتوبر ۲۰۰۶ از کشته‌‌شدن حدود ۹۰ غیرنظامی در روستای «پنجوایی» قندهار خبر دادند. نیروهای امریکایی با بمباران این روستا فاجعه بزرگی آفریدند، اما هرگز از این قتل‌عام‌ها عذرخواهی نکردند.
-ما مردم افغانستان نيز مانند آن‌ها انسان هستیم
براساس گزارش دولت افغانستان در ماه مه ۲۰۰۷ طی دو روز بمباران جنگنده‌های امریکایی به روستایی در نزدیکی هرات، دست‌کم ۴۲ نفر، از جمله تعدادى زن و کودك قتل‌عام شدند. در این بمباران ۱۰۰ خانه ویران و حدود ۱۶۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.
حامد کرزی، رییس‌جمهور وقت افغانستان با ابراز خشم خود و مردم کشورش نسبت به این کشتار گفت: «ما مردم افغانستان هم مانند آن‌ها انسان هستیم»، اما «جرمی مارتین» سخنگوی پنتاگون تنها به اين سخن اكتفا كرد : «ما همه اقدامات لازم را برای کاهش تلفات انسانی اتخاذ کرده‌ایم.»
در پی حمله طالبان به دو دستگاه خودرو نظامی امريكا در ۲۸ جون ۲۰۰۷ در حیدرآباد ولایت هلمند به درخواست اين كشور بمباران سنگینی توسط ناتو در پاسخ به آن حمله آغاز شد.
دولت کابل هیئتی را برای تحقیق درباره این حادثه فراخواند. بنا به اعلام این هیئت حداقل ۴۵ زن و کودک در میان ۱۰۰ قربانيان غیرنظامی بودند. «کریس بلچر» سخنگوی نیروهای ایتلاف اظهار داشت كه هدف اصلی آنها شبه نظامیانی بوده که در میان این روستا مخفی شده بودند.
-کشتار غیرنظامیان در روستای عزیزآباد در شهرستان شیندند ولایت هرات
در پی حمله هوایی روز ۲۲ اگوست ۲۰۰۸ به روستای عزیزآباد در شهرستان شیندند ولایت هرات، ساکنان محلی و منابع دولتی افغانستان گفتند که در این حمله حدود ۹۰ غیرنظامی کشته شده‌اند، اما نظامیان امریکایی با انتشار گزارشی شمار کشته شدگان غیرنظامی را هفت نفر اعلام کردند. با این حال مقامات سازمان ملل متحد گفتند که ویدیوئی از بمباران «عزیزآباد» در دسترس آنها قرار گرفته و در این ویدیو اجساد چندین کودک دیده می‌شود که در این حملات کشته شدند.
-کشته شدن ۱۴۵غیرنظامی از جمله ۹۲ کودک و ۲۲ زن در ولایت فراه
مقامات امنیتی افغانستان ۴ مه ۲۰۰۹ اعلام کردند که حملات هوایی ناتو به رهبری امریکا در منطقه «گرانای» ولایت فراه باعث کشته‌شدن ۱۴۵غیرنظامی از جمله ۹۲ کودک و ۲۲ زن شد. ارتش امریکا مدعی شد که مشکلات فنی زیادی به وجود آمد که باعث مرگ این افراد شد. خبرگزاری استرالیا نیز اعلام کرد که این بیشترین تعداد کشته‌شدگان بی‌گناه توسط نیروهای ناتو به رهبری امریکا در تاریخ جنگ افغانستان بوده است.
-تایید کشته شدن دانش آموزان در کنر
به دنبال کشته‌شدن ۱۰دانش‌آموز افغان توسط نیروهای ویژه ایالات متحده در ولایت کنر، ریاست جمهوری افغانستان هیئتی را به ریاست اسدالله وفا در ۳۰ دسامبر ۲۰۰۹ به منطقه اعزام کرد. این هیئت پس از تحقیقات گزارش داد که این حمله هنگامی اتفاق افتاد که نیروهای ویژه امریکا از داخل بالگردی فرود آمده و وارد مدرسه‌ای در روستای شهرستان نارنگ ولایت کُنر شدند و نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله را از سه اتاق مجزا از داخل مدرسه‌ای به یک اتاق جمع‌آوری کردند و به دانش‌آموزان دست بند زدند سپس آن‌ها را به رگبار بستند. سپس با اجساد آن‌ها عکس گرفته، یکی از نوجوانان را تحت بازجویی قرار دادند و متواری شدند. دولت کابل خواستار محاکمه این سربازان شد اما پنتاگون هیچ‌ واکنشی نشان نداد.
-کشته شدن بیش از ۵۲ زن و کودک بی‌گناه در ننگرهار
حملات هوایی امریکا در ۲۳ جولای ۲۰۱۰ به منطقه سنگین ولایت ننگرهار باعث کشته‌شدن بیش از ۵۲ زن و کودک بی‌گناه شد. بیش از ۴۰۰ نفر در خیابان‌های کابل به تظاهرات پرداخته و این حمله را محکوم کردند. هیئتی از کابل برای تحقیق به منطقه اعزام شدند. براساس بررسی‌های هیئت، تمامی کشته‌شدگان زنان و کودکان بودند. نیروهای ناتو و آیساف پس از گذشت چندین هفته طی اعلامیه‌ای از انجام این حملات ابراز تاسف کردند.
مجله «رولنگ ستون» در ۲۷ می ۲۰۱۱ چندین تصویر وحشتناکی از قتل عام گروهی در قندهار توسط سربازان امریکایی مشهور به «جوخه کشتار» را منتشر کرد که با واکنش تندی در سراسر جهان مواجه شد. در این تصویر که در ۱۵جنوری ۲۰۱۰ گرفته شده یک سرباز امریکایی را نشان می‌دهد که در حال خنده در کنار جنازه گل‌الدین، پسر یک دهقان اهل قندهار عکس یادگاری می‌گیرد.
-اعتراف سرباز امریکایی به قتل ۱۶ افغان

«رابرت بلز» در دادگاه نظامی «سیاتل» در واشنگتن اعتراف کرد که در عملیات یازدهم مارچ ۲۰۱۲ پس از خروج از پایگاه نظامی قندهار در افغانستان به ساکنان دو روستای نزدیک این پایگاه حمله کرده و ۱۶ شهروند که بیشترشان زن و کودک بودن را به قتل رسانده است.
در این جنایت بیشتر قربانیان از ناحیه سر هدف قرار گرفتند و این سرباز جنایتکار امریکایی اجساد برخی قربانیان را سوزاند. وکلای بلز مدعی شدند که وی جدا از این اقدام خود پشیمان است و او در شب حمله دچار حالت جنون و افسردگی بوده است!!
وى در یکی از زندان‌های ارتش اين كشور در ایالت کانزاس نگهداری شده و مقامات امریکایی تعهد دادند که روند محاکمه این سرباز شفاف خواهد بود. اما جزییاتی بیشتر تاکنون در مورد این سرباز اعلام نشده است.
یکی از شهروندان افغانستان که شماری از نزدیکانش را در این حمله از دست داده گفته است: این سرباز امریکایی ۱۶ نفر از ما را به قتل رساند ولی آنان حتی یکی از سربازان خود را به دلیل جنایت‌های‌شان اعدام نکرده‌اند. اگر ما ۱۶ امریکايى را به قتل برسانیم، آنها ما را می‌بخشند! دولت افغانستان هم این حادثه محکوم کرد و خواستار محاکمه علنی در حضور خبرنگاران برای سرباز امریکایی شد.
-حمله هوایی به بیمارستان کندز
نیروی هوایی ایالات‌ متحده امریکا در ۳ اکتوبر ۲۰۱۵، با جنگنده لاکهید AC-130U بیمارستان کندز در شمال افغانستان را هدف حمله قرار داد. در این حمله دست‌کم ۴۲ غیرنظامی کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند. سازمان پزشکان بدون مرز پس‌ از این فاجعه اعلام کرد که پیش‌تر کلیه هشدارها راجع به موقعیت مکانی بیمارستان به نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا داده‌ شده بود و این حمله عمدی صورت گرفته است. این سازمان در ادامه حمله به بیمارستان را نقض حقوق بین‌الملل عنوان کرد و تمامی کارمندان خود را از این شهر خارج کرد.
در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما زمانی که صلاحیت‌های فرماندهان امریکایی و حملات هوایی افزایش یافت، تلفات غیرنظامیان در افغانستان نیز بیشتر شد. اکنون نیز شاهد تکرار این حادثه در استراتژی جدید ترامپ هسیتم.
اخیرا پنتاگون ناوگان هوایی متشکل از جنگند‌های «تندربولت» و بمب افکن‌های استراتژیک «بی ۵۲ » را راهی افغانستان کرده است. در نخستین ماه اجراى این استراتژی تلفات غیرنظامیان افزایش یافته و حدود ۱۰۰ تن از آنها در افغانستان کشته شده‌اند.
با این حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نیروهای خارجی خواسته تا تدابيرشان را در جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در جریان حملات هوایی بیشتر کنند.
این هشدار در حالی صورت می‌گیرد که آمارها حاکی از سه برابر شدن تعداد بمب‌های پرتاب‌شده از سوی نظامیان ائتلاف به رهبری امریکا در افغانستان در سال جاری، نسبت به سال پیش است.
براساس يك گزارش تحقیقی تحت عنوان «هزینه‌های جنگ»، كه توسط موسسه مطالعات بین‌المللی واتسون دانشگاه براون ایالات متحده امریکا درباره تلفات جنگ و آوارگان پاكستان و افغانستان تهيه شده از سال ۲۰۰۱ میلادی که نیروهای تحت رهبری امریکا حکومت طالبان را ساقط كردند تا اوت ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۷۳ هزار نفر در اين كشور کشته و به همین میزان زخمی شده‌اند.
از سوی دیگر، کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش میزان حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در سال گذشته میلادی در افغانستان خبر داده و خواستار تحقیق و بررسی مستقل و بی‌طرف درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در افغانستان، پاکستان، یمن و برخی دیگر کشورها شده است.
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی پنتاگون، در پی تشدید حملات هوایی در سال جاری هواپیماهای امریکایی بیش از ۳۵۰۰ بمب را در افغانستان پرتاب کرده‌اند. فرماندهی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان همواره کشته‌شدن غیرنظامیان افغانستان در حملات هوایی این کشور را انکار کرده و گفته می‌شود که مقامات افغانستان نیز در بسیاری از موارد دست به پنهان کاری می‌زنند.
منبع : آناتولی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا