آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کرزی:

نقش روسیه در تامین صلح افغانستان تعیین کننده است/ طالبان از پاکستان و ما از امریکا دستور می‌گیریم

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور در گفت‌وگو با یک رسانه خارجی بر نقش تعیین کننده روسیه در روند صلح افغانستان تاکید کرده و گفته است که امریکا نمی‌تواند بدون روسیه در جنگ افغانستان پیروز شود.
کرزی همچنان تصریح کرده است که افغانستان دارای حاکمیت ملی نیست، طالبان از پاکستان دستور می‌گیرد و حکومت افغانستان از امریکا.
به گزارش خبرگزاری دید، کرزی در مصاحبه با «بلومبرگ» گفت: افغانستان وقتی می‌تواند به صلح دست یابد که تمام قدرت‌های بزرگ و همسایگان این کشور در روند صلح حضور داشته باشند و روسیه می‌تواند به عنوان کلید صلح با طالبان باشد.
حامد کرزی افزود:« روسیه می‌تواند نقش تعیین کننده برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا در افغانستان بازی کند. ما نیاز به داشتن روابط خوب با روسیه داریم. روسیه می‌تواند به صورت گسترده در صلح افغانستان همکاری داشته باشد. امریکا این را بداند که نمی‌تواند از طریق نیرو، چیزی در افغانستان به دست آورد. صلح باید در برنامه‎ امریکا باشد و صلح زمانی محقق خواهد شد که تمامی قدرت‌های بزرگ و همسایه‌گان افغانستان در آن شرکت داشته باشند.»
آقای کرزی خطاب به امریکا گفت، ایالات متحده بدون روسیه و سایر قدرت‌های بزرگ نمی‌تواند به جنگ افغانستان پیروز شود.
کرزی در مورد شرایط کنونی افغانستان اشاره کرده و تاکید کرد:« ما به عنوان یک کشورِ دارای حاکمیت نیستیم. طالبان می‌خواهند با امریکا وارد مذاکره شود و این گروه هم دستور خود را از پاکستان می‌گیرد و این جا ما فرمان خود را از امریکایی‌ها می‌گیریم. ما از سوی قدرت‌های مختلف برای اهداف شان، استفاده شده‌ایم.»
گفتنی است که هفته گذشته حکومت کنونی افغانستان با اعلام این که دولت حاضر است بدون پیش‌شرط با طالبان مذاکره کند، از اجماع ملی سخن گفت، ولی این بیانیه حکومت با مخالفت شرکای دیگر قدرت و واکنش منفی طالبان رو به رو شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا