آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

بازداشت دو عضو کلیدی داعش در کابل/ آیا آنان محاکمه خواهند شد؟

روز گذشته ریاست امنیت ملی کشور با ارسال یک خبرنامه به رسانه‌ها، از بازداشت دو عضو ارشد گروه داعش در کابل خبر داد.
براساس خبرنامه امنیت ملی، این دو عضو داعش از طراحان حمله بر مسجد امام زمان در خیرخانه کابل بودند.
گفتنی است که در نتیجه حمله تروریستی گروه داعش بالای مسجد امام زمان، دست کم ۴۰ نفر کشته و بیش از ۹۰ تن دیگر زخمی شدند.
در بخشی از خبرنامه امنیت ملی آمده است که احسان‌الله فرزند کریم‌الله، مسئول نظامی گروه داعش و عمر فرزند عبدالهادی مسئول جلب و جذب این گروه بودند.
بازداشت دو عضو گروه داعش که دیروز از سوی امنیت ملی بازدشت شده‌اند، مورد تازه نیست و در گذشته نیز این اتفاق بارها واقع شده است.
امنیت ملی در خبرنامه خود از مردم افغانستان خواسته است که در قسمت بازداشت اعضای گروه‌های تروریستی و تامین امنیت با حکومت همکاری کنند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در دومین نشست «پروسه کابل» در صحبت‌هایش هیچ نامی از گروه داعش نبرده است و به باور آگاهان سیاسی، حکومت در برابر این گروه دچار یک بی‌تفاوتی عمدی است.
فهرست تروریستانی که امنیت ملی در چند سال گذشته بازداشت کرده است، یک فهرست طویل است و توقیف‏گاه امنیت ملی کشور نیز پر از مظنونان به اعمال تروریستی است.
اما تاهنوز شاهد محاکمه و اجرای عدالت بر تروریستانی که بازداشت شده‌اند، نبوده‌ایم. خبر محاکمه‌ تروریستان به ندرت منتشر می‌شود.
شهروندان کشور و به ویژه مردم پایتخت منتظر‌ند که چه زمانی محاکمه‌ مظنونانی که به ظن دست داشتن در حمله‌ تروریستی به مسجد امام زمان بازداشت شدند، شروع شود.
مردم از حکومت انتظار دارند که این تروریستان هرچه زودتر به دادگاه سپرده شوند و عدالت بالای آنان اجرا شود.
با این همه، مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌های قضایی و عدلی کشور باور ندارند و تاکید دارند که حکومت برای مجازات تروریستان بازداشت شده، هیچ‌اقدام نمی‌کند.
اگر دستگاه قضایی افغانستان ناتوان است، رییس جمهور کشور می‌تواند به راحتی با صدور حکمی یک محکمه‌ اختصاصی مبارزه با جرایم تروریستی ایجاد کند و این محکمه باید به اسرع وقت مظنونان به اعمال تروریستی و کشتار مردم را محاکمه کند
این در حالی است که محمد اشرف غنی، در کمپین‌های انتخاباتی وعده داده بود که برای کاراسازی دستگاه قضایی تلاش می‌کند.
در حال حاضر، فعالیت گروه داعش برای مردم افغانستان مبدل به یک خطر جدی شده است و انتظار می‌رود که رهبران حکومت وحدت ملی برای مهار این گروه تروریستی مبارزه با آن را در اولویت برنامه‌های امنیتی‌ شان قرار بدهد.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا